Intel Business Challenge

Overvældende DTU-sejr i europæisk business-konkurrence

fredag 28 sep 12

Hele tre hold fra DTU vandt ved årets Intel Business Challenge Europe 2012 i Polen. Ud af 4000 projekter fra hele Europa, gik tre danske hold videre til den globale finale i San Francisco i november. Udover æren og pladsen i den globale finale, var der større pengepræmier til de vindende hold.

Førstepræmien gik til Biosynthia, som består af tre DTU-studerende og en fra Aarhus Universitet. Biosynthia er en ny platformsteknologi, der kan omlægge produktionen af kemikalier fra oliebaseret til biologisk produktion ved hjælp af enzymer. Det er teknologien til at identificere præcis de rette enzymer, der er banebrydende ved Biosynthias teknologi. Vinderprojektet blev præsenteret af Andreas Laustsen fra DTU Kemi og Jens Riis Andersen fra Aarhus Universitet.

irsee1 copy.jpg
Lasse Høgstedt, DTU Fotonik, præsenterer IRSees imponerende infrarøde kamera for juryen. Foto: Maria Viskinde

bss2 copy.jpg
Svenske Hjalmar Nilsson fra projektet Black Silicon Solar fremlægger forretningsplanen for den DTU-funderede opfindelse. Foto: Maria Viskinde.

Andenpladsen gik til Bulgarien, men tredjepladsen blev delt mellem henholdsvis IRSee og Black Silicon Solar. IRSee har for nylig fået publiceret en artikel i Nature Phototonics på grund af deres revolutionerende fremstilling af et supereffektivt, kompakt infrarødt kamera. IRSee blev præsenteret af Monika Luniewska og Lasse Høgstedt fra DTU Fotonik.

Black Silicon Solar blev præsenteret af den svenske medstifter Hjalmar Nilsson, men teknikken og opfinderen bag, Rasmus Davidsen er dansker og videnskabelig assistent ved DTU Nanotech.

Sidste år vandt et andet dansk projekt, nemlig Bucky’o’zun, som endda også skaffede de to piger Young Innovator-prisen ved den globale finale. Den globale finale afholdes i San Francisco på UC Berkley i november 2012.

Vinderne:

1. Biosynthia, Danmark (25.000 $)
  2. Imagga, Bulgarien (15.000 $)
  3. IRSee, Danmark og Black Silicon Solar, Sverige/Danmark (10.000 $)