Smil! Du er på - ph.d.-projekt på video

tirsdag 10 jan 12

Udfordring: Præsenter dit ph.d.-projekt på 1 ½  minut. Gør det foran et kamera. Og find så din video på YouTube ...

Sådan lød DTU Kemis udspil til deres ph.d.-studerende forud for instituttets årlige ph.d-symposium i november 2011.

Der skulle prøves noget nyt!

For forrige års traditionelle mundtlige præsentationer af de mange ph.d.-studerendes projekter havde fyldt for meget i programmet på ph.d.-symposiet. DTU Kemis ph.d.-klub traf en spændende beslutning. Præsentationerne skulle på forhånd optages på video og være tilgængelige på kemi.dtu.dk via DTUs YouTube-kanal. Således kunne deltagere, kollegaer, samarbejdspartnere og andre interesserede få en smagsprøve på DTU Kemis forskning.

Formidling foran et kamera

Anastasia var spændt, da hun sammen med Alessandro og Kennedy mødte op i DTU Learning Labs helt nye og meget professionelle filmstudie i kælderen under bygning 101 på DTU. Det var første gang, hun skulle stå foran et kamera, og det føltes helt anderledes, end de mange gange hun havde præsenteret sit ph.d.-projekt på møder og konferencer. Nu ville hvert et ord, hun sagde, blive optaget og kunne høres og ses igen og igen via internettet.

”Jeg glædede mig, men var også nervøs,” fortæller Anastasia Aleksandrovna Permyakova fra DTU Kemi, som var glad for, at ph.d.-kollegaerne Alessandro Corozzi og Kennedy M. Taveras var med i studiet og også skulle lave en videopræsentation. Det gav en god stemning.

”Min præsentation er meget generel,” fortæller Anastasia, som er fra Rusland og har skrevet på sit ph.d.-projekt i knap 2 år på Institut for Kemi.

”Jeg ville ikke gøre den for specifik, men hellere koncentrere mig om at give folk en idé om, hvad det egentlig er, jeg laver her på DTU.”

”Men det var ikke nemt at få det hele med på bare 1 ½ minut.”

Læs den fulde artikel i DTU Avisen nr. 1/2012 her

Se alle DTU Kemis ph.d.-videoer her