Gode idéer får et ekstra skub på DTU Kemi

mandag 21 maj 12
Forskere får masser af gode idéer, og flere af idéerne skulle gerne ud at gøre nytte i samfundet. DTU Kemi gør en målrettet indsats for at hjælpe potentielle innovationsprojekter til verden.

"Et budskab, vi gerne vil have ud til vores forskere, er, at de skal identificere mulige innovative aspekter i deres artikel, inden de indsender den til tidsskrifterne," siger lektor Anders Riisager, som er innovationsansvarlig på DTU Kemi.

Da Andreas Kunov-Kruse var kandidatstuderende på Institut for kemi, var han med til at udtage et patent. I dag er han ph.d.-studerende og i gang med at få sin egen selvstændige idé patenteret.

"Sådan er kulturen her på DTU Kemi; man opfordres til altid at tænke innovation ind i sit arbejde,“ fortællerr Andreas, der er ansat i Center for katalyse og bæredygtig kemi.

Innovation stimuleres

DTU Kemi lægger vægt på at stimulere forskernes lyst til innovation, og instituttet holdt for nylig en informationsdag om patentering med fagligt input fra Afdeling for Erhverv og Myndigheder og et eksternt patentfirma. Instituttet har også startet en serie af idé-dage, hvor forskere inviteres til at præsentere deres opfindelser for et panel bestående af interne og eksterne fagpersoner.

"Alle forskerne på DTU Kemi genererer nye og fremragende forskningsresultater, som bliver nøje beskrevet i artikler, der publiceres i anerkendte tidsskrifter. Vi er sikre på, at der bag disse nye resultater også gemmer sig metoder og anvendelser, som er ’opfinderiske’ og derfor patenterbare. Et budskab, vi gerne vil have ud til vores forskere, er derfor, at de skal identificere mulige innovative aspekter i deres artikel, inden de indsender den til tidsskrifterne. Idé-dagene skal være med til at understøtte dette budskab,“ siger Anders
Riisager.

Flere idéer

En anden af drivkræfterne bag disse møder er specialkonsulent på DTU Kemi Majken Overgaard, som tilføjer:

"Meningen med initiativet er at give sparring og inspiration til forskere, der har en idé, men måske er lidt usikre på, hvordan den skal blive til noget."

Næste idédag er 28.juni 2012

Du kan læse hele artiklen i DTU Avisen her