BridGing the Gap

Bridging the Gap

onsdag 16 okt 13

De syv projekter, som bevillingen støtter

Talentforløb DTU
Ansvarlig: DTU
Projektet har til formål at vise en vej for hvordan man systematisk arbejder med talentudvikling inden for "entreprenant tænkning".

Bridging the Gap
Ansvarlig: DTU Kemi og DTU Fotonik
Formålet med projektet er, efter finsk forbillede, at udvikle en model, der fører til afknopning af flere vækstvirksomheder baseret på forskning fra universiteter.

Growth Opportunities of Danish SMVs in the Chinese Market
Ansvarlig: DTU Management
Projektet er et forskningsprojekt, der skal udvikle en række metoder og vækststrategier, der kan resultere i ”Born-global” MMV’er.

Danish Tech Challenge
Ansvarlig: Scion DTU
Der laves en iværksætterkonkurrence for de teknologisk tungeste ideer.

Go GROW
Ansvarlig: Copenhagen School of Entrepreneurship
Målet med projektet er at udvikle et vækstprogram for iværksættervirksomheder, så de fra starten tænker globalt og vækstorienteret.

Entreprenørskab for vækst
Ansvarlig: Aarhus Universitet
Projektet er et forskningsprojekt, der udvikler ny viden om, hvordan bestyrelser og ledelsesteams skal sammensættes for at de bidrager til vækst i nye virksomheder.

Vækstiværksætteres strategiske samarbejder med den etablerede industri
Ansvarlig: RegX - Det Danske Klynge Akademi, Syddansk Universitet
Projektet har til formål at øge antallet og kvaliteten af strategiske samarbejder mellem iværksættere og den etablerede industri, særligt inden for fødevareindustrien.

3 mio. kr. til nyt bæredygtigt iværksætterprojekt på DTU

Hvorfor er der ikke flere spin-off-virksomheder fra universiteterne i Danmark? Det sætter DTU Kemi og DTU Fotonik nu fokus på i et nyt projekt Bridging the Gap, som i et samarbejde mellem forskere og erfarne, eksterne iværksættere skal skabe bæredygtige spin-off-virksomheder.

Hvis Danmark skal fostre flere succesfulde industrivirksomheder i fremtiden, kræver det nytænkning blandt iværksættere og miljøet omkring dem. Derfor har Industriens Fond valgt at bevillige godt 22 mio. kr. til hele syv ambitiøse projekter.

”Det er forventningen, at projekterne vil bidrage substantielt til en turn-around i dansk iværksætterkultur, så vi kommer til at se markant flere vækstiværksættere i fremtiden”, siger Mads Lebech, administrerende direktør i Industriens Fond, og fortsætter; ”Iværksættere finder på nye løsninger og fremmer konkurrencen i det eksisterende erhvervsliv”.

DTU Kemi og DTU Fotonik har således fået 3 mio. kr. til projektet Bridging the Gap, som i de kommende to år vil fokusere på at skabe flere bæredygtige spin-off-virksomheder. Bridging the Gap vil trække på erfaringer fra nuværende og kommende spin-off sager på DTU, samt udnytte centrale elementer fra VIGO accelerator-programmet i Finland, som på bare fire år har resulteret i et stort antal succesfulde, nystartede virksomheder og har rejst midler på mere end 100 mio. Euro. Derudover vil der gennem projektet også blive etableret en tæt udveksling mellem de førende innovationsmiljøer i verden, herunder Finland, Israel og USA.

Startskuddet til Bridging the Gap lyder på mandag den 21.10.2013 kl. 15.00 ved DTU Innovatorium.
Se vedhæftet invitation eller kontakt:
Monika Luniewska, DTU Fotonik, monbe@fotonik.dtu.dk eller
Majken Overgaard, DTU Kemi, mkov@kemi.dtu.dk

Læs mere om Bridging the Gap her!

Industriens Fond

Industriens Fond har til formål at udvikle og støtte nyskabende, inspirerende og økonomisk bæredygtige projekter og initiativer, der styrker dansk industris og erhvervslivs konkurrenceevne.

Industriens Fond arbejder engageret og filantropisk ved at udvikle og støtte initiativer og projekter inden for tre overordnede områder:

• Viden og kompetencer
  • Virkelyst og iværksætteri
  • Globalisering og åbenhed

Industriens Fond er en privat fond med en egenkapital på ca. DKK 4 mia., heraf uddeles årligt ca. DKK 100 mio. kr. til projekter. Projekterne skal medvirke til at udvikle og inspirere til samarbejde på tværs af forskning og industri samt styrke Danmarks konkurrenceevne.

Blandt Fondens seneste projekter er:

• House of Green: Danmarks første interaktive besøgs- og udstillingscenter for grønne løsninger
  • Nye Spor til Teknik: målrettet forberedelsesforløb for unge til erhvervsuddannelserne
  • Flere vækstiværksættere i Danmark: Strategiske samarbejder med den etablerede industri

Industriens fond har siden 2009 uddelt 410 mio. kr. fordelt på 75 projekter.

Fondens adm. dir. er Mads Lebech