TobiasNUS

fredag 29 nov 19
af Tine Naja Berg

Om specialet

Titel: Decoding type 3 diabetes: Improved delivery of GLP-1R agenists to the brain

Specialets fokus er på nye metoder til at overføre medicin, som kan optages i hjernen, og som kan bruges til nye typer behandlinger mod Alzheimers Sygdom.

Projektet vil bl.a. omfatte peptidsyntese, design og syntese af en enzymnedbrydelig linker, der sættes sammen med lægemidlet og herefter vha. biokonjugering sættes fast på et single-domain antistof. Antistoffet hjælper med at transportere lægemidlet til hjernen, hvorefter linkeren kløves selektivt og lægemidlet frigøres.

Vejleder: Adjunkt Katrine Qvortrup, DTU Kemi

Studerende ved DTU Kemi Tobias Nørby Hansen er blevet udvalgt til at modtage Novo Nordisk Fondens legat, som uddeles til landets dygtigste specialestuderende i naturvidenskab.

Med en økonomisk håndsrækning fra Novo Nordisk Fonden på i alt 35.000 kroner bliver det nu lettere for Tobias Nørby Hansen at fokusere hundrede procent på sit kemi-speciale.

”Jeg er stolt og glad for at modtage legatet. Det er en stor anerkendelse og betyder, at jeg vil kunne forske fuld tid uden at skulle bekymre mig om økonomi”, fortæller Tobias, der gerne bruger weekender i laboratoriet, når han først er blevet opslugt af en problemstilling.

Han er indskrevet på kandidatretningen Anvendt Kemi på DTU og skal i gang med sit speciale i det nye år. Derudover er han optaget på DTU´s Honours Programme for særligt talentfulde studerende.Honours Programmet betyder bl.a., at de studerende får en individuel studieplan og en mentor i form af en internationalt anerkendt forsker, og at de tilknyttes et eller flere forskningsprojekter.

Adjunkt i Organisk Kemi på DTU Kemi, Katrine Qvortrup er Tobias’ mentor under Honours Programmet, og er også vejleder på hans speciale.

Behandling mod Alzheimers

Tobias interesserer sig især for organisk kemi, kemisk biologi, farmaceutisk industri og medicinsk kemi. Han har derfor allerede arbejdet med flere forskningsprojekter, som handler om at forbedre medicin, og specialet er ingen undtagelse:

”Mit speciale går ud på at finde og teste en ny metode til at overføre medicin til hjernens centralnervesystem. Forhåbentlig kan resultaterne bidrage til nye behandlingsmetoder mod Alzheimers Sygdom på sigt. I øjeblikket lider 50 millioner mennesker i verden af sygdommen, og dette tal forventes at stige til 152 millioner inden 2050, medmindre vi finder nye tilgange til at forhindre eller helbrede det”, fortæller Tobias.

Han fortsætter:

”Det motiverer mig at se, at det, jeg lærer og arbejder med i laboratoriet, kan anvendes og gøre gavn for mennesker i praksis. Det er en af de primære grunde til, at jeg godt kan lide at beskæftige mig med udvikling af nye behandlingsstrategier og bedre medicin.”

På udveksling i Singapore

Inden det for alvor går løs med specialeskrivningen, skal Tobias dog lige færdiggøre sit ophold i Singapore, hvor han er på udveksling ved National University of Singapore (NUS). Her er han netop ved at afslutte kursusdelen af sin uddannelse.

” Jeg valgte at ansøge om et udvekslingssemester i Singapore for at opleve en anden læringskultur og udfordre mig selv på et af Asiens absolutte topuniversiteter. Her tager jeg moduler, der bygger på den solide viden, som jeg har tilegnet mig på DTU, for at udvide min faglighed inden for organisk kemi og farmaceutisk industri. Derudover tager jeg også et modul i bæredygtig og grøn kemi, da jeg finder det enormt interessant”, fortæller Tobias.

Drømmer om ph.d. i fremtiden

Efter sit speciale håber Tobias på at få mulighed for at skrive en ph.d.

”Jeg brænder for min forskning, så hvis jeg får mulighed for at skrive en ph.d., er det min umiddelbare plan, og ellers håber jeg at kunne få et arbejde, hvor jeg kan bruge mine kompetencer, enten i medicinalindustrien eller inden for den grønne omstilling”, lyder det fra Tobias.

Om Novo Scholarship Programme

Novo Scholarship Programme er Novo Nordisk Fondens årlige legat til specialeskrivning. Bag legatet står Novozymes sammen med Novo Nordisk, og det uddeles til nogle af de mest talentfulde studerende, der skriver speciale inden for Novo Nordisks samt Novozymes forskningsområder.