Kemisk Forening ph.d.-pris går til DTU Kemi

fredag 14 jun 13

Kemisk Forening har ved sit årsmøde på SDU netop overrakt ph.d.-prisen i Organisk Kemi 2013. Og den gik til Thomas S. Kuhlman, som just har afsluttet sit ph.d.-studium på DTU Kemi.

Thomas S. Kuhlman modtager prisen for sin afhandling The Non-Ergodic Nature of Internal Conversion, hvor han undersøger overgangen fra en elektronisk exciteret tilstand til en anden. Det er den hurtigste form for proces, der kan finde sted i kemien. Kuhlman arbejder med både eksperimenterende og teoretiske metoder i afhandlingen, og hans tilgang bidrager til at forklare processer af stor betydning for alle videnskabelige områder, der vedrører samspillet mellem lys og stof.

”Vi, i bestyrelsen for Sektionen for Organisk Kemi i Kemisk Forening, synes, at dit ph.d.-arbejde er meget flot, idet det har resulteret i et stort antal artikler i højt estimerede internationale tidsskrifter,” udtaler formanden for sektionen, lektor Mads H. Clausen.

Det er ikke den første pris, Thomas S. Kuhlman modtager. Således har han modtaget Uddannelsesministeriets EliteForsk-rejsestipendium, samt den fornemme og internationale Springer Thesis Award, som uddeles for særligt fremragende ph.d.-afhandlinger under devisen ’the best of the best’.

Thomas S. Kuhlman har haft hele to vejledere på sit projekt. Dels lektor Klaus B. Møller fra DTU Kemi, dels lektor Theis Sølling fra Kemisk Institut på Københavns Universitet.

Med Kemisk Forenings pris følger også 5000 kr.

Læs mere her: www.chemsoc.dk

Kontakt: Lektor Klaus B. Møller, klaus.moller@kemi.dtu.dk