100.000 kr. til specialestuderende på DTU Kemi

tirsdag 28 jun 11

Helene Kolding, DTU Kemi, har netop modtaget Oticon Fondens store legat for specialestuderende på 100.000 kr.

Oticon Fonden uddeler hvert år 20 stipendier på i alt 2 millioner kroner til speciale-studerende inden for natur- og ingeniørvidenskab ved danske universiteter.

DTU har gennem mange år været en af hovedmodtagerne af donationer fra Oticon Fonden. Samarbejdet bygger blandt andet på målsætningen om at støtte unges uddannelse.

”Jeg er selvfølgelig meget glad for at få legatet, og nogle af pengene skal gå til et ophold på University of Alabama i forbindelse med mit speciale,” fortæller Helene Kolding.

Center for Katalyse og Bæredygtig Kemi

Helene Kolding skriver sit speciale på Center for Katalyse og Bæredygtig Kemi (CSC) på DTU Kemi.

Titlen er Ioniske væsker i porøse materialer - egenskaber og anvendelser  og fokuserer på absorption af røggassen CO2 i ioniske væsker.

Røggasemission har haft stor negativ indflydelse på miljøet pga. indholdet af drivhusgasser og komponenter, der forårsager sur regn. Der findes løsninger til at fjerne skadelige stoffer fra røggas, men de er dyre.

Derfor arbejder forskningen på at finde nye løsninger til at fjerne emissioner fra røggasser, og det kan fx gøres via absorption og efterfølgende desorbtion, hvorved røggasser omdannes eller bortskaffes separat.

Absorption kan også foretages via ioniske væsker, som er en fællesbetegnelse for salte. Der er stor interesse for dem, da de har vist sig at have markant nye egenskaber. Visse typer har for nylig vist sig at kunne opløse store mængder SO2, NO og CO2 gasser, der er i fokus som røggasemissioner.

Udviklingen af absorbere baseret på ioniske væsker er et helt nyt system af røggasrensning, som vil bringe dansk forskning og miljøteknologi inden for dette område helt frem på den internationale front.

Førende vejledere fra Danmark og USA

Rasmus Fehrmann er vejleder på specialet, og Anders Riisager er medvejleder – begge fra CSC, DTU Kemi. Derudover har anden del af Helenes speciale også Professor Robin D. Rogers fra University of Alabama, USA, med som vejleder.

”Jeg forventer at afslutte mit speciale til november,” smiler Helene Kolding og smutter af sted til Roskilde Festival.

Helene Kolding, helenekolding@gmail.com
Rasmus Fehrmann, rf@kemi.dtu.dk