Petro Challenge

Jagten på det sorte guld!

mandag 28 okt 13

PetroChallenge er en online konkurrence, som DTU arrangerer sammen med Mærsk og DONG Energy. Unge på landets tekniske skoler og gymnasier konkurrerer om at finde, udvinde og sælge olie. Til trods for at vi står midt i en massiv grøn omstilling, har olie- og gasindustrien brug for at der uddannes dygtige olieingeniører.

Find olien! D. 30. og 31.oktober sidder ca. 1500 elever på Danmarks tekniske skoler og gymnasier klar ved computeren, når den populære konkurrence, PetroChallenge, afholdes. Det er kampen om at være de bedste til at finde, udvinde og sælge undergrundens sorte guld - olien. Vinderholdet får 5000 kroner, og en tur til London for at deltage i den internationale finale.

PetroChallenge er et online oliesimuleringsspil, hvor eleverne tager fat på de udfordringer der er, når store selskaber som DONG Energy og Mærsk arbejder på at få olien op af undergrunden. Eleverne skal lave partner-alliancer med andre hold og tage beslutninger om alt fra miljørisiko, seismiske undersøgelser til testboringer. Og i sidste ende skal der komme et økonomisk overskud ud af det.

Mens vi venter på en ny energiforsyning
Der er generel enighed om, at vi skal omstille os til en mere bæredygtig og klimavenlig energiforsyning. Men alle internationale prognoser viser samtidig også, at der i fremtiden stadig vil være en øget efterspørgsel på olie og gas. En efterspørgsel der falder sammen med, at produktionen i blandt andet den danske del af Nordsøen, allerede nu er ved at stilne af.

”Vi skal i overgangsfasen mellem nu og en fremtid med vedvarende energikilder, på den mest hensigtsmæssige måde sørge for at udnytte de olie- og gasressourcer vi har. Vi skal sikre os en sikker forsyning, og i den næste periode skal vi så og sige kunne stå på to ben. Emnet for PetroChallenge har derfor en meget aktuel samfundsmæssig betydning. Vi skal fortsætte med at uddanne dygtige olie-ingeniører, der på den mest sikre, økonomiske og miljøvenlige måde kan få de nødvendige ressourcer op af undergrunden. Og det kan vi her på DTU,” siger dekan Martin Vigild.

Stigende interesse og behov i industrien
Spillet er over de sidste år blevet mødt med en stigende interesse, og har næsten fordoblet sit deltagerantal i Danmark - og de unge er gode til det! I 2010 og 2011 vandt det danske hold den internationale konkurrence i London og sidste år fik holdet en flot 2. plads.

”Oliebranchen tilbyder en masse spændende og udfordrende opgaver, både tekniske så vel som personlige. Vi har brug for folk i lang tid fremover og det er vigtigt, at de unge mennesker får øjnene op for alle de interessante muligheder, der findes indenfor dette område,” Lee Milligan, Global Recruiter, Mærsk Olie og Gas.

"I Dong Energy støtter vi gerne arrangementer som fremmer interessen og forståelsen for olie- og gasbranchens rolle i det danske velfærdssamfund," tilføjer Flemming Nielsen, Country Manager i DONG E&P Danmark.

Konkurrencen afholdes af DTU sammen med Mærsk Olie & Gas samt DONG Energy.

Centerkoordinator Mia Trolle Borup, tlf. 2444 2978, email mitb@kemi.dtu.dk
Ph.d.-studerende Martin Bjørner på mailadressen: info@oliejagten.dk eller tlf. 45252886
Lee Milligan, Global Recruiter, Mærsk Olie og Gas tlf. 33987685

Vigtige datoer:
30. oktober: Øvedag på tekniske skoler og gymnasier
31. oktober: Konkurrencedag
22. november: Uddannelses- og oliedag på DTU med præmieoverrækkelse til vinderholdene
25. januar: International finale i London

Læs mere om:
PetroChallenge her: www.oliejagten.dk
Det nye nationale forskningscenter i gas og olie, der skal ligge på DTU

Antal tilmeldte deltagere i PetroChallenge 2008-2013: