Energi på lager

tirsdag 31 maj 11
Hvordan laver man biomasse om til brændstof? Det fortæller DTU Kemis forskere om i den nye lærebog Energi på lager, som CASE på DTU netop har udgivet målrettet fysik/kemi-undervisningen i 8. og 9. klasserne.

CO2-udledning, klimaforandringer og energikrise er emner, som nutidens unge dagligt konfronteres med.

Men vi hører sjældent om de løsningsforslag og forskningsresultater, der skal bidrage til opbygningen af et samfund baseret på vedvarende energikilder.

Det  har forskningsinitiativet CASE (Catalysis for Sustainable Energy) på DTU nu lavet om på og har netop udgivet  undervisningsmaterialet Energi på lager om videnskaben bag fremtidens energiforsyning.

Center for Katalyse og bæredygtig Kemi (CSC) på DTU Kemi bidrager til denne nye grundskolebog Energi på lager.

Bidrag fra DTU Kemi

DTU Kemis ph.d.-studerende Andreas Kunov-Kruse er med sine 25 år en af de yngste forskere i CASE-projektet på DTU. Han forsker i at nedbryde biomasse ved hjælp af ioniske væsker og udvikle katalysatorer, der kan lave biomassen om til brændstof.

”Jeg synes, det er vigtigt at få folk til at forstå, at verden har brug for mange forskellige løsninger, hvis vi vil have energi nok i fremtiden,” siger han.

Toyota kører på appelsinskræller?

”Alt for mange mennesker hører om eller læser i medierne, at der er fundet en mirakelkur mod vores energiproblemer. Det er der ikke, så jeg prøver at nuancere folks holdninger," fortæller Andreas Kunov-Kruse og fortæller om sin seneste familiefrokost, hvor hans onkel spurgte:

”Hvad er det nu, du beskæftiger dig med unge mand? Og Andreas fortæller om sin ph.d.-afhandling, hvor han forsker i at lave biomasse om til brændstof.

”Det er vigtigt, fordi vi på et tidspunkt løber tør for den olie, som vi i dag bruger til at lave benzin og diesel”.

”Biobrændstof …,” udbryder onklen. ”Er det ikke spild at lave mad om til brændstof? Det ender med at tage brødet ud af munden på os!”

Andreas beroliger sin onkel. ”Faktisk går min forskning ud på at lave biobrændstoffer af de ting, vi ikke kan spise; køkken- og landbrugsaffald og sådan noget.

”Siger du, at min Toyota skal til at køre på appelsinskræller?,” måber onklen. Og Andreas nikker.

Energi på lager og på YouTube

Du kan læse mere om Andreas og hans forskning på lærebogens hjemmeside http://www.energipaalager.dk

Her finder du også en video, Affald på tanken, hvor DTU Kemis lektor Anders Riisager fortæller om katalysatorer, som kan konvertere biomasse til biobrændstoffer.

DTU ønsker at bidrage til forståelsen af udfordringer, samt til løsninger inden for fremtidens energiforsyning, især hos nutidens yngre generationer. Det er håbet, at med Energi på lager er der skabt et inspirerende og faglig relevant undervisningsmateriale, somillustrerer mulighederne for udnyttelse af vedvarende energikilder og den dertil nødvendige forskning.

Energi På lager er trykt i 65.000 eksemplarer og er tilgængelig for alle grundskoler i Danmark. Læs mere på energipaalager.dk Her kan du downloade materialet gratis eller bestille et klassesæt.

Affald på tanken/YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=7tp8iDANH5U

Yderligere kontakt