Ny professor med krudt i på DTU Kemi

tirsdag 11 okt 11

Rasmus Fehrmann er pr. 1. september 2011 udnævnt til professor i ioniske væsker ved Center for Katalyse og Bæredygtig Kemi (CSC) på DTU Kemi.

Rasmus Fehrmann holder sin tiltrædelsesforelæsning på fredag den 14.10 kl. 14.00 i bygning 208, audi. 53, DTU, Lyngby.  Efterfølgende reception i bygning 206, rum 027

Se invitationen her

Professor i ioniske væsker

Ioniske væsker har et stort potentiale fx som opløsningsmidler med blandet organisk og uorganisk karakter, gasabsorbere eller flydende katalysatorer, der ikke fordamper. Ioniske væsker kan skræddersyes til et specifikt formål og har store perspektiver inden for fremstilling af kemiske produkter i stor industriskala, røggasrensning, lægemidler og omdannelse af biomasse til brændstoffer.

Det er en væsentlig mere miljøvenlig og bæredygtig teknologi end fx de opløsningsmidler som anvendes i den kemiske industri i dag. Den nærmeste fremtid vil vise om ioniske væsker vil få et gennembrud i den kemiske industri.

Med udnævnelsen af Rasmus Fehrmann signalerer DTU Kemi vigtigheden af ioniske væsker – et forskningsområde, som har været i rivende udvikling inden for det seneste årti.  Alene på DTU Kemi har det med Rasmus Ferhmann i spidsen indtil videre udmøntet sig i seks patenter.

Et vaskeægte DTU-produkt

Den 62-årige professor Rasmus Fehrmann er et vaskeægte DTU-produkt. Gennem næsten 40 år har han haft sit virke på DTU.

Efter sin studentereksamen fra Øregård Gymnasium fortsatte han sine studier på DTU, hvor han i 1973 blev færdig som kemiingeniør med organisk kemi som sit speciale, og tre år senere fik han sin licentiat-grad i uorganisk kemi med professor N. Hofman-Bang og N.J. Bjerrum som vejledere.

I de følgende årtier forskede han bl.a. i katalyse i smeltende salte. I 1980erne blev hans forskningsområde støttet af EU, og han var i denne periode midlertidigt ansat ved universiteter i både Frankrig, Grækenland og Danmark ligesom Rusland blev besøgt.

”Jeg fik udbetalt løn i både drachmer, franc og kroner,” fortæller Rasmus Ferhmann, som fik skabt et solidt netværk med personer og viden indenfor katalyseforskning, som han har glæde af den dag i dag.

Fra 1986-2007 var han lektor på DTU Kemi, og fra 2008 har han virket som docent/professor, hvor hans forskningsområde inden for katalyse, katalysatorsyntese og multidisciplinær karakterisering  er blevet udvidet til at dække faste og flydende ioniske medier, herunder ioniske væsker.

Rasmus Fehrmann er i dag også  centerleder for CSC – Center for Katalyse og Bæredygtig kemi. Siden han tiltrådte med sin egen forskningsgruppe i 2008 har centret tiltrukket et tocifret millionebeløb og har fire fastansatte forskere, 15 ph.d.-studerende og 5 post-docs.

Kemi er spektakulært

Rasmus Fehrmanns indre kemiker blev vækket allerede i de tidlige barndomsår. Han blev hurtigt tiltrukket af det spektakulære og den nye viden i kemien. I dag inspirerer og fascinerer han andre ved bl.a. sine velbesøgte eksplosionsforedrag, hvor han iklæder sig sit troldmandskostume og giver et brag af et show.

”Jeg har aldrig været bange for noget som helst,” griner han.  Han mener dog ikke, at han nogensinde har været dumdristig eller befundet sig i livsfarlige situationer på trods af, at han er eksperimentel kemiker, jonglerer med store svejserflammer og finder det fascinerende at gå til eksperimenternes grænser.

Han er taknemmelig over at have fået muligheden for at være blevet forsker.

”Som forsker skal man være villig til at risikere noget og gå til ”ukendt land” for at nå grænsen og opnå ny viden,” mener han.

”Man skal slås for sine tanker, men også kunne lytte. Og så skal man også kunne bide tænderne sammen i visse perioder,” konstaterer han.

I dag er det mest i udlandet, at professoren selv trækker i kitlen og går i laboratoriet. Særligt i Frankrig finder han ro til at arbejde eksperimentelt. I Danmark går tiden i høj grad med administration og møder med DTU-studerende, ansatte i centret og samarbejdspartnere i industrien.
FN har udråbt 2011 til Kemiens år, og Rasmus Fehrmann sidder for bordenden for Komiteen for Kemiåret i Danmark. Derudover er han medlem af otte forskellige nationale og internationale kemiske selskaber.

En alsidig professor og bjergbestiger

Rasmus Fehrmann har altid været engageret i samfundsudviklingen. Som studerende i 1968 oplevede han på egen krop, hvordan der blev gjort op med et gammelt system.

Som en af de første i landet boede han fra 1967 og op gennem 1970erne i kollektiv og lærte meget af at være sammen med mange forskellige slags mennesker.

I starten af sin karriere tog han også orlov fra universitet for at lede et projekt for Arbejdstilsynet omkring skorstensfejernes kemiske arbejdsmiljø.

Og så er han eventyrlysten. Han har trekket flere gange i Himalaya, besteget et 6300 m højt bjerg og et par sherpaer er i dag at finde blandt hans venner.

Rasmus Fehrmann er også en habil fodboldspiller.

”Jeg har spillet, siden jeg var knægt og gør det fortsat i dag. Det klarer hovedet,” siger han, som så vidt muligt også cykler hver dag fra sit hjem i kartoffelrækkerne på Østerbro til DTU i Lyngby. Rasmus Fehrmann og frue har fire børn tilsammen.

Når Rasmus Fehrmann forsker i dag, kan han lide, at resultaterne har et anvendelsesperspektiv i nær fremtid. Med udnævnelsen som professor i ioniske væsker er der kommet yderligere fokus på forskningsområdets lovende muligheder som et nyskabende kemisk solvent og som miljøvenlig og bæredygtig teknologi i den kemiske industri.

Professor Rasmus Fehrmann, rf@kemi.dtu.dk

Presse: Charlotte Malassé, cmal@kemi.dtu.dk