Ingeniørforeningens Agnes og Betzy Pris blev overrakt til lektor Jingdong Zhang, DTU Kemi (i midten) af civilingeniør, tidligere MF, MEP og minister Lone Dybkjær (tv) og Ingeniørforeningens formand, Frida Frost (th). (Foto: Henrik Frydkjær)

Ligestillingspris til kemi-lektor fra DTU

torsdag 01 dec 11

Ingeniørforeningens Agnes og Betzy Pris uddeles i år til lektor Jingdong Zhang fra DTU Kemi. Ingeniørforeningen, IDA, uddeler prisen årligt. Den går til en person, der er med til at fremme ligestillingen eller synliggøre kvinder inden for ingeniørfaget eller til en kvindelig ingeniør, der har præsteret noget bemærkelsesværdigt.

Siden 2009 har Jingdong Zhang undervist og forsket i nanoteknologi på DTU Kemi. Hun er en pioner på sit felt og er samtidig en meget vellidt underviser. Hun samarbejder hun også med forskere på universiteter i England, Spanien, Australien og flere universiteter i Kina.

Global og produktiv lektor

Ved prisoverrækkelsen lagde Ingeniørforeningens formand, Frida Frost, vægt på, at Agnes og Betzy Prisen er vigtig af flere årsager: Selv om der er ligestilling på flere områder i Danmark, så er der stadig forholdsvis færre kvinder i samfundets top. Der er stadig brug for kvindelige rollemodeller. Og endelig er der globaliseringen med udfordringer og muligheder.

”I år går Agnes og Betzy Prisen til en, der personificerer globaliseringen. Jingdong Zhang er født i Kina, bor i Danmark og har i mange år samarbejdet med professorer og forskere fra hele verden”, sagde Frida Frost.

Siden 2004 har Jingdong Zhang helliget sig arbejdet med nanoteknologi – især nanokemi. Området er vokset meget hurtigt de senere år og bruges inden for områder som f.eks. energi, elektronik, landbrug og miljø.

”Jingdong Zhang er en pioner inden for sit felt. Hun er en meget respekteret underviser, meget fokuseret på internationalt samarbejde og forbindelser. Og hun er meget produktiv,” sagde Frida Frost ved overrækkelsen af Agnes og Betzy Prisen, der er en kunstgenstand samt et rejselegat på 25.000 kroner.

Agnes og Betzy-prisen blev stiftet i 1997, hvor IDA fejrede 100-års jubilæet for Agnes Nielsen og Betzy Meyer, der var de første kvindelige ingeniører i Danmark.

Af Charlotte Malassé