Kemi-OL på DTU

tirsdag 19 mar 13
Årets 3. runde af Dansk Kemiolympiade – DTU-runden - for landets dygtigste gymnasieelever i kemi har netop været afholdt på DTU Kemi. 22. april bliver de fire bedste elever udtaget til det Internationale Kemi-OL i Moskva.

Kemi-OLDer er dyb koncentration i laboratoriet på 2. sal på DTU Kemi. Man fristes til at skrive stilhed før stormen, for 3. runde af Kemi-OL for 16 gymnasieelever i kemi er netop skudt i gang.

I løbet af tre intense dage på DTU bliver eleverne udfordret i både praktiske og teoretiske prøver. De bliver introduceret til bl.a. atom- og molekylorbitaler og koordinationskemi og får indsigt og undervisning i laboratorieteknikker – alt sammen på et væsentligt højere niveau, end de er vant til fra gymnasiet. Men det er også de kvikkeste elever, der er med til KemiOL.

”Denne årgang virker meget rolige, ambitiøse og koncentrerede,” konstaterer DTU Kemis laborant Bodil Fliis Holten, som sammen med sin kollega Lise Lotte Berring styrer slagets gang i laboratoriet. Med er også ph.d.-studerende Helene Kolding fra DTU Kemi, som er arrangør af DTU-runden.

Kemi-atleter i aktion

Den praktiske prøve i laboratoriet på DTU Kemi er ren forvandlingskemi. Kemi-atleterne skal lave et ukendt jernoxalat-kompleks og titrere det for at bestemme hvilket et, de har lavet. Omslagspunktet i titreringen bestemmes ved et farveskift.

Faktisk er øvelsen helt speciel, fordi gymnasieeleverne har lov til at spørge om råd. Men de to laboranter og Helene oplever, at eleverne er både dybt koncentrerede om deres forsøg og arbejder meget selvstændigt, så de holder sig pænt i kulissen.

Fremtidens kemikere

De er 16 elever fra forskellige gymnasier rundt omkring i hele landet. De kæmper om fire pladser til den internationale finale i Moskva i Rusland. Men først skal de igennem 4. og 5. runde, som foregår i hhv. Århus og København førend den endelige udtagelse, som sker ved en ceremoni på Carlsberg den 22. april.

Ser vi så nogle af disse dygtige elever på DTU igen? Ja, i første omgang ser vi de fire finalister den 11.-15. juli, når DTU er vært for det skandinaviske OL. Her samles vinderne fra Danmark, Sverige og Norge for at forberede sig optimalt og dyste indbyrdes, inden det går løs i Moskva den 15.-24. juli 2013.

De fleste af de unge mennesker her,  vil beskæftige sig med kemi i et eller andet omfang i fremtiden. For en af årets arrangører, DTU Kemis ph.d.-studerende Helene Kolding, gjorde kemi-OL faktisk udslaget for, at hun valgte at læse kemi i sin tid.

”Det var sjovt og udfordrende at være med,” mindes Helene Kolding, som tillige er tidligere dansk vinder af kemi-OL.

”Efter Kemi-OL blev jeg sikker på, at jeg ville læse kemi på DTU, fordi jeg ville have en fagligt bred uddannelse med mange muligheder,” smiler hun.

Efter en lang og spændende fredag med øvelser og forelæsninger spiste hele ’landsholdet’ middag sammen med nogle studerende fra DTU Kemi, hvor de kunne stille uformelle spørgsmål til studielivet, og til hvordan det er at studere på DTU. 3 runde sluttede med besøg fra DTU Kemis institutdirektør Erling H. Stenby.

”Det er altid en stor fornøjelse at møde de engagerede gymnasieelever,” sagde han.

”Det tegner lyst for fremtidens kemi, hvis disse unge mennesker fortsætter i kemiens verden. Jeg er glad for, at vi her på DTU er med til at give dem en god oplevelse og en solid viden at arbejde videre med,” konstaterede Erling H. Stenby.

Af Charlotte Malassé, DTU Kemi, cmal@kemi.dtu.dk