1,8 mio. kr. til forskertalent på DTU Kemi

onsdag 13 jun 12

Højteknologifonden har sammen med virksomheder og universiteter valgt at støtte 10 forskertalenter med i alt 26 mio. kr., så de i samarbejde med industrien kan udvikle de teknologier, som Danmark fremover får afgørende brug for.

Tre af de udvalgte erhvervspostdocer er forankret på DTU - herunder DTU Kemis Christian G. Frankær.

Enzymerne skal være meget grønnere

Der er brug for enzymer i både fødevarer, vaskepulver og lægemidler. Og snart kan Danmark lægge et teknologisk syvmileskridt til sin position som verdens bedste inden for grøn enzymproduktion. Et nyt forskningsprojekt bruger røntgenlys til at kortlægge en række enzymers strukturelle fingeraftryk, så de kan produceres med et mindre vand- og energiforbrug.

Projektet er forankret hos Christian G. Frankær, som netop har afsluttet sin ph.d. på DTU Kemi og nu fortsætter som erhvervspostdoc. Projektet er et samarbejde mellem Novozymes og DTU om at udvikle en ressourcebesparende enzymproduktion.

"Dette nye område har et stort både erhvervs- og forskningsmæssigt potentiale, og vi ser frem til samarbejdet og de muligheder, projektet vil bringe," udtaler institutdirektør for DTU Kemi, Erling H. Stenby.

De to mentorer på projektet er hhv. Novozymes' Jens Erik Nielsen og DTU Kemis lektor Pernille Harris.

Du kan læse meget mere om initiativet og en udførlig beskrivelse af Christian G. Frankærs projekt på Højteknologifondens hjemmeside her

Kontakt:

Christian Grundahl Frankær, cghar@kemi.dtu.dk