Foto: Vibeke Hempler

Forskningsinfrastruktur: IMLiB - Imaging microbial language in biocontrol

Jan Henrik Ardenkjær-Larsen, professor, DTU Sundhedsteknologi
Modtager: DKK 14.049.000
Forskningsinfrastruktur: HyperNMR - A unique infrastructure for real-time metabolic studies of biological samples from cells to organs

Mads H. Clausen, professor, DTU Kemi
Modtager: DKK 10.600.000
Forskningsinfrastruktur: DTU-Score - Open-access high-throughput screening core for biomedicine

Novo Nordisk Fonden uddeler 75 mio. kr. til forskningsinfrastruktur. Tre ud af seks bevillinger tilfalder DTU-forskere.

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt 75 mio. kr. til køb af avanceret forskningsudstyr, der skal styrke forskningsinfrastrukturen inden for biomedicin, klinisk forskning, bioteknologi og naturvidenskabelige og tekniske videnskaber på danske universiteter og hospitaler.

Tre af bevillingerne tilfalder forskere ved DTU, mens forskere ved Odense Universitetshospital, Aarhus Universitet og Københavns Universitet får hver en bevilling. Det skriver Novo Nordisk Fonden i en pressemeddelelse.

Fælles for bevillingerne er, at de gør forskerne i stand til at etablere avanceret forskningsinfrastruktur, som vil understøtte ny viden inden for deres felt. Udstyret skal desuden i alle seks tilfælde være bredt tilgængeligt for det videnskabelige miljø, herunder også industrien.

Sygdomsbekæmpelse i mennesker, dyr og planter

Blandt bevillingsmodtagerne er professor Lone Gram fra DTU Bioengineering. Hun har modtaget midler til at udvikle en teknologiplatform, der bl.a. kan bruges til at undersøge muligheden for at anvende mikroorganismer som erstatning for antibiotika og pesticider til sygdomsbekæmpelse.

Platformen skal bruges til at forstå, hvorledes mikroorganismer kommunikerer og interagerer i mikrobiologiske samfund, de såkaldte mikrobiomer. Platformen vil gøre os klogere på de kemiske signalstoffer de bruger, og det er en forudsætning for at udvikle og anvende deres potentiale inden for sundhed og sygdomsbekæmpelse i mennesker såvel som dyr og planter.

Et skridt mod personlig medicin

Den anden bevillingsmodtager er Jan Henrik Ardenkjær-Larsen, der er professor på DTU Sundhedsteknologi og centerleder i grundforskningscenteret HYPERMAG. Han har modtaget midler til at udvikle en unik infrastruktur kaldet HyperNMR.

Hyperpolarisering gør det bl.a. muligt at bruge NMR-spektroskopi og MR- imaging til forsøg på nanoskala eller til metaboliske processer, f.eks. dem, der foregår i kroppen.

Hyperpolarisering kan magnetisere bioprober, som kan bruges som sporstoffer ved MR-skanninger. Når det bliver injiceret i en patient før en MR-skanning, bliver MR-signalet forbedret mere end 10.000 gange. Den avancerede medicinske billeddannelse er et vigtigt værktøj til at diagnosticere, karakterisere og følge op på sygdomme og er et stort skridt på vejen mod personlig medicin. Ligeledes kan metoden bruges til at følge metaboliske processer på intakte celler, væv og organer.

Vil accelerere dansk biomedicinsk forskning
Med en bevilling til DTU Screening Core (DTU SCore) kan den tredje bevillingsmodtager, professor Mads H. Clausen fra DTU Kemi, etablere en platform for automatiseret afprøvning af små molekyler for at fastslå, om stofferne har biologisk aktivitet. Denne type forskning danner grundlag for basale erkendelser inden for kemisk biologi og kan samtidig være udgangspunkt for udvikling af nye lægemidler.

Med investeringen fra Novo Nordisk Fonden vil DTU Kemi kunne opbygge ekspertise, som kan komme forskere fra DTU, andre universiteter og den private sektor til gode. Målet er at accelerere dansk biomedicinsk forskning.