Årets bedste ph.d.-afhandling er fra DTU Kemi

fredag 03 maj 13

Prisen uddeles af forlaget Springer, der står bag en lang række af verdens fornemste videnskabelige tidsskrifter. Prisen uddeles for særligt fremragende ph.d.-afhandlinger under devisen ’the best of the best’. Kandidaterne til prisen nomineres af de enkelte universiteter, hvorefter forlaget udvælger de bedste ud fra deres videnskabelige karat og forskningsmæssige gennemslagskraft.

DTU Kemis institutdirektør er stolt

”Det er en meget stor ære at modtage denne pris. Det er ikke blot et skulderklap til Thomas Kuhlman, hans vejledere og DTU Kemi, men også en stor anerkendelse af afhandlingens høje kvalitet,” fremhæver en stolt institutdirektør, professor Erling H. Stenby.

”At modtage en så fornem pris understreger også den talentmasse, som DTU Kemi arbejder målrettet på at opbygge. Jeg håber, at Thomas’ pris kan være en inspirationskilde for andre studerende på instituttet,” siger DTU Kemis direktør.

Det bedste af det bedste

I sin ph.d.-afhandling undersøger Thomas S. Kuhlman overgangen fra en elektronisk exciteret tilstand til en anden. Det er den hurtigste form for proces, der kan finde sted i kemien. Kuhlman arbejder med både eksperimenterende og teoretiske metoder i afhandlingen, og hans tilgang bidrager til at forklare processer af stor betydning for alle videnskabelige områder, der vedrører samspillet mellem lys og stof.

Thomas S. Kuhlman har haft hele to vejledere på sit projekt. Dels lektor Klaus B. Møller fra DTU Kemi, dels lektor Theis Sølling fra Kemisk Institut på Københavns Universitet. De to herrer har i øvrigt et yderst vellykket parløb. Således fik en anden af deres ph.d.-studerende, Rasmus Brogaard, den selvsamme Springer Award i 2012.

Vinderen modtager 500 Euro, og derudover bliver afhandlingen også offentliggjort i bogserien Springer Theses: Recognizing Outstanding Ph.d. research.

Thomas S. Kuhlman fik allerede inden at have afleveret sin ph.d.-afhandling tilbudt job hos Boston Consulting Group, hvor han i dag arbejder som Associate Consultant.

Kontakt:

Lektor Klaus B. Møller, DTU Kemi, klaus.moller@kemi.dtu.dk