8 mio. kr. til forsker på DTU Kemi

mandag 22 aug 11

Adjunkt Peter Fristrup, DTU Kemi, har netop modtaget 8,6 millioner kroner fra Sapere Aude -  Det Frie Forskningsråds forskerkarriereprogram.

Peter Fristrup skal stå i spidsen for et fire-årigt forskningsprojekt: Bæredygtige kemiske reaktioner til omdannelse af biomasse. Projektet skal udvikle nye typer katalysatorer, der bedre kan udnytte biomasse til fremstilling af fremtidens materialer og lægemidler. (se illustration herunder)

”Det er en stor ære at blive udvalgt blandt de bedste unge forskere i Danmark,” siger Peter Fristrup om million-bevillingen.

Med sine bare 33 år er han den yngste af de 33 modtagere af Sapere Aude Forskningsleder-prisen.

”Men udover æren betyder en så stor, flerårig bevilling, at det kan lade sig gøre at tænke langsigtet. Netop i starten af forskerkarrieren er det vigtigt at kunne etablere et attraktivt forskningsmiljø for unge studerende. Så det glæder jeg mig meget til at arbejde med de kommende år.”

Peter Fristrup skal nu til at ansætte en post.doc. og to ph.d.-studerende, samt købe et avanceret apparat, den såkaldte ReactIR, der kan måle alle de stoffer, der dannes i løbet af en kemisk reaktion.

Forskningsprojektet - Bæredygtige kemiske reaktioner til omdannelse af biomasse

Illustration, Peter Fristrup

Som verden ser ud i dag, er vi afhængige af olie. Men den ressource er knap, og vi står derfor over for udfordringen med at finde nye ressourcer til at producere brændstof, materialer som fx plast til vandflasker og lægemidler (se ovenstående illustration).

Populært sagt, skal Peter Fristrup i sit forskningsprojekt finde nye kemiske reaktioner til disse nye udfordringer, dvs. nye veje til at producere vigtige kemiske byggeblokke, når olien forsvinder.

”Gennem dette projekt søger vi at udvikle nye typer af katalysatorer, der kan give os en forbedret udnyttelse af biomasse til fremtidens materialer og lægemidler,” fortæller Peter Fristrup.

”I de sidste 100 år er reaktioner, der omdanner oliematerialer til avancerede materialer og lægemidler, blevet forfinet til et meget højt niveau. I modsætning hertil er reaktioner, der benytter biomasse som udgangsmateriale kun blevet interessante i det seneste årti. Derfor er disse reaktioner naturligvis på et lavere niveau p.t., men til gengæld vil den forventede mangel på fossile ressourcer medføre en øget efterspørgsel i årene fremover.”

Kombinerer flere kemiske discipliner

Som forsker arbejder Peter Fristrup med en holistisk tilgang til projektet ved at arbejde med at kombinere eksperimenter med teoretisk kemi.

”Jeg bryder mig ikke om barriererne mellem de traditionelle kemiske discipliner og anvender ofte metoder og teknikker fra organisk, uorganisk og fysisk kemi i en skøn forening. Fokus er rettet mod løsning af et givet forskningsproblem, og der er derfor vide rammer mht. valg af metode,” fortæller Peter Fristrup.

I dette projekt vil de indledende studier involvere et grundigt studie af en eksisterende kemisk proces. Når alle parametre er kendt og studeret - både eksperimentelt og teoretisk - vil computeren blive benyttet til at screene tusindvis af forskellige modifikationer. De teoretisk mest lovende af disse vil derefter blive efterprøvet i laboratoriet.

”Reaktionen, vi studerer, er temmelig kompleks, men hvis den optimeres, vil den kunne give en ”genvej”, der mere direkte omdanner biomasse til brugbare kemiske byggeblokke,” siger Peter Fristrup.

At gøre en forskel

Hvad er det ultimative mål med projektet?

”Det er så populært at starte virksomhed,” siger Peter skælmsk og fortsætter:

”Jeg vil dog være glad og tilfreds, hvis vi gennem dette forskningsprojekt uddanner dygtige studerende, som kan gå ud i industrien og gøre en forskel. Industrien er interesseret i viden og efterspørger dygtige unge mennesker med en solid baggrund indenfor kemi. ”

”Og nogle patenter ville da også være dejligt. Men jeg tør ikke love det på nuværende tidspunkt. I rigtig forskning kan man jo ikke på forhånd sige, hvilken retning projektet præcist tager undervejs,” smiler han.

Et vaskeægte DTU-produkt

Den 33-årige Peter Fristrup er et vaskeægte DTU-produkt.

Født i Ferslev syd for Aalborg, drog han i 1997 til Lyngby for at studere til civilingeniør på DTU Kemi.

”Jeg har altid interesseret mig for de naturvidenskabelige fag, og i gymnasiet blev jeg særligt fanget af kemien. På DTU blev jeg fascineret af den ingeniørmæssige tilgang til at finde løsninger på problemer ved brug af matematik, fysik og kemi,” fortæller Peter Fristrup.

Peter Fristrup blev civilingeniør fra DTU Kemi i 2003 og fortsatte som ph.d.-studerende på DTU Kemi umiddelbart efter. I 2006 blev han valgt som Årets ph.d. på DTU på baggrund af sin afhandling, som også beskæftigede sig med studier af kemiske reaktioner på atomart niveau. Her arbejdede han også med at kombinere eksperimentelle og teoretiske metoder, som fortsat er hans forsknings udgangspunkt.

Efter sin ph.d. blev den unge forsker ansat som post.doc. ved DTU Kemi for derefter at fortsætte PostDoc-studierne på Caltech (California Institute of Tehcnology) i Los Angeles, USA.

I 2009 fik han Videnskabsministeriets Ung Eliteforsk-prisen, og nu er kronen indtil videre sat på værket med den store Sapere Aude-bevilling.

Kemi over middagsbordet

Når Peter ikke forsker på DTU Kemi, har han travlt med at renovere familiens gamle hus i Virum. Men mon ikke der også bliver diskuteret livligt over middagsbordet. Peters kone er også et DTU-produkt (jo, de mødte hinanden på civilingeniør-studiet), men efter sin ph.d. i kemi, har hun valgt en karriere i det private erhvervsliv. Sammen har de en lille datter på knap tre år.

Derudover spiller Peter Fristrup volleyball i 1.division – selvfølgelig i Polyteknisk Volleyball Club på DTU.