Foto: Mikal Schlosser

Jagten på det sorte guld

mandag 25 nov 13

Erling Halfdan Stenby
Institutdirektør, Professor

For mere information

Yderligere oplysninger om Petrochallenge
CERE Centerkoordinator Mia Trolle Borup, tlf. 2444 2978, email mitb@kemi.dtu.dk
Ph.d.-studerende Martin Bjørner på mailadressen: info@oliejagten.dk eller tlf. 45252886
Knap 300 elever fra gymnasier og tekniske skoler over hele landet lagde fredag d. 22. november vejen forbi DTU, for at blive klogere på ingeniøruddannelserne, og på hvorfor og hvordan vi i fremtiden får undergrundens ’sorte guld’ hevet op af undergrunden på den mest hensigtsmæssige måde.

Anledningen var årets PetroChallenge hvor godt 1500 elever allerede i oktober måned dystede om at være de bedste til at finde, udvinde og sælge olie i et online simuleringspil. Center for Energiressourcer (CERE) på DTU koordinerede som de tidligere år den danske del af konkurrencen. Dagen på DTU bød på både fagligt relevant input, en festlig introduktion til ingeniøruddannelserne, rundvisning i laboratorier og som rosinen i pølseenden, indlæg fra Mærsk og DONG samt præmieoverrækkelse til de tre vinderhold.

PetroChallenge sponsoreres af Dong Energy og Mærsk og 1. præmien er en check på 5000 kroner, og en tur til London for at deltage i den internationale finale. Spillet er over de sidste år blevet mødt med en stigende interesse, og har næsten fordoblet sit deltagerantal i Danmark - og de unge er gode til det! I både 2010 og 2011 vandt det danske hold den internationale konkurrence i London og sidste år fik holdet en flot 2. plads.

Vi skal udnytte olien mens vi venter på en ny energiforsyning
Der er generel enighed om, at vi skal omstille os til en mere bæredygtig og klimavenlig energiforsyning. Samtidig viser alle internationale prognoser, at der i de kommende mange år stadig vil være en øget efterspørgsel på olie og gas. Dette vil ske sideløbende med, at produktionen i blandt andet den danske del af Nordsøen allerede nu er ved at stilne af.

”Vi skal i overgangsfasen mellem nu og en fremtid med vedvarende energikilder, på den mest hensigtsmæssige måde sørge for at udnytte de olie- og gasressourcer vi har. Vi skal sikre os en sikker forsyning, og i den næste periode skal vi så og sige kunne stå på to ben. Emnet for PetroChallenge har derfor en meget aktuel samfundsmæssig betydning. Vi skal fortsætte med at uddanne dygtige olie-ingeniører, der på den mest sikre, økonomiske og miljøvenlige måde kan få de nødvendige ressourcer op af undergrunden. Og det kan vi her på DTU,” siger dekan Martin Vigild.

Professor Erling Stenby, centerleder for CERE, gav et oplæg på dagen om udviklingen i Danmarks olie og gas ressourcer og deres betydning for den danske velfærd. Han supplerer: ”Det er som altid spændende at møde de unge mennesker og høre deres overvejelser om, hvilken vej de skal gå efter gymnasiet. Vi håber med dette initiativ at kunne hjælpe med at afklare nogle af de spørgsmål, de måtte have til olie/gas området, og fortælle lidt om alle de interessante muligheder og karriereveje, der findes her.”

Foto: Mikal Schlosser

Knap 300 elever fra landets gymnasier og tekniske skoler var fredag d. 22. november mødt op på DTU for at deltage i en uddannelsesdag om hvorfor og hvordan vi udvinder olie. Anledningen var årets PetroChallenge, som i år blev vundet af et hold fra Sank Annæ Gymnasium. Vinderholdet skal i januar forsvare Danmark i den internationale konkurrence i London. (Foto: Mikal Schlosser)

Vinderne blev:

1. Sankt Annæ Gymnasium: Joshua Christiansen, Uffe Skovmand Thomsen og Karoline Dolva.
2. Rybners Gymnasium: Frederik Degn Abrahamsen, Mathias Govaerts Nielsen, Mathias Wenzel Fogh, Tobias Karlsmose Svarer
3. HTX Næstved: Tobias Winther Kristensen, Jesper Voldby Hansen og Mads Lyngsie

Foto: Mikal Schlosser

Fra venstre: Erling Stenby, 3. plads HTX Næstved, 1. plads Sankt Annæ Gymnasium, 2. plads Rybners Gymnasium og ph.d.-studerende Martin Gamel Bjørner, der havde arrangegeret dagen. (Foto:Mikal Schlosser)

Vidste du at...

• DTU uddanner 10-15 olieingeniører om året, men det tal er stigende. I 2012 startede 25 studerende på programmet og 2013 steg tallet til 32.
  • det ikke er muligt at sige hvornår det er helt slut med olie – men det sker i hvert fald ikke i de næste 20 år.
  • der i gennemsnit på verdensplan udvindes mellem 30 og 50 % af den olie, der er til stede i undergrunden.
  • pga. den meget komplekse undergrund i de danske felter, er udvindingsgraden helt nede på ca. 20-25 %.
  • hver procent der udvindes mere udgør en værdi på omkring 60 mia. kroner