DTU Kemi - Antimicrobial surfaces

En ny generation af bakterieafvisende materialer

tirsdag 11 feb 14

Mette Lange
Teamleder
AFRI

Projektet er udført i Center for Antimicrobial Research (CAR), som er støttet af Det Strategiske Forskningsråd

Læs mere om forskningen I Thomas E. Nielsens forskningsgruppe her: www.kemi.dtu.dk/nielsenlaboratory

Nyt kemisk koncept baner vej for en ny generation af bakterieafvisende materialer

Center for Antimicrobial Research (CAR) – Angewandte Chemie, Vitaly V. Komnatnyy, Tim Tolker-Nielsen, Michael Givskov og Thomas Eiland Nielsen.

Et nyt koncept for bakterieafvisende materialer til brug på fx implantater er udviklet  i Center for Antimicrobial Research, der er støttet af en bevilling fra Det Strategiske Forskningsråd.  Resultaterne er for nyligt beskrevet i det anerkendte kemitidsskrift Angewandte Chemie.

Postdoc Vitaly V. Komnatnyy  og Professor Thomas E. Nielsen, DTU Kemi har sammen med Professor Michael Givskovs forskningsgruppe på Panum Instituttet udviklet et nyt koncept, som vil kunne forhindre sygdomsfremkaldende bakterier i at vokse på en overflade, som fx et implantat eller kateter, og dermed forårsage infektion.

Medicinsk udstyr, som bruges i sundhedssektoren, er ofte udsat for mikrobielle belægninger og deraf følgende infektionssygdomme. I artiklen præsenterer forskerne en ny tilgang til frembringelse af antimikrobielle materialer, som frigiver antibiotika i tilstedeværelse af an given bakterie. Forskerne udnytter, at bakterier ved infektion udskiller et specielt enzym. På overfladen af et biokompatibelt polymermateriale er det pågældende antibiotikum fæstnet via en kemisk binding, som ligner enzymets naturlige substrat. Enzymet kløver denne binding og frigiver antibiotikummet, som slår bakterierne ihjel. Derved bliver bakterierne årsag til deres egen død, når de forsøger at overleve på materialet.

Intelligente materialer af denne type har den fordel, at de frigiver antibiotika lokalt, hvor infektionen sker, og ikke mere end nødvendigt, hvilket kan være fordelagtigt med tanke på resistensproblematikken. ”I fremtiden håber vi, at konceptet kan udvikles til skabe klinisk relevante overflader, der effektivt afviser sygdomsfremkaldende bakterier,” fortæller Vitaly V. Komnatnyy, DTU Kemi.

Artiklen - Bacteria-Triggered Release of Antimicobial Agents - kan læses her i sin fulde længde i en online version af Angewandte Chemie.