1700 gymnasieelever gik på oliejagt

DTU Kemiteknik

Erling Halfdan Stenby
Institutdirektør, Professor
Den 14. november sluttede årets store danske oliespil for gymnasieelever – PetroChallenge – med overrækkelse af en præmie på 5.000 kr. til førsteprisvinderne fra Svendborg Tekniske Gymnasium, som desuden vandt en rejse til London, hvor de skal repræsentere Danmark i den internationale finale i januar 2015.

Læring gennem virtuel olieindvinding
Præmierne blev overrakt i forbindelse med Olie- og Uddannelsesdagen, hvor i alt 198 elever fra Svendborg, Birkerød, Rønne og Slesvig i dag besøgte DTU for at få et indblik i livet som DTU-studerende og høre oplæg, blandt andet af repræsentanter fra Maersk Olie & Gas og DONG Energy. Næsten 1700 gymnasieelever fordelt på 32 skoler rundt om i Danmark har med simuleringsprogrammet OilSim på realistisk vis spillet sig igennem alle de indledende faser i olieefterforskning. Hvert hold repræsenterer et energiselskab, som skal undersøge et nyt og lovende olie- og gasfelt. Holdet får 200 millioner virtuelle US dollars til rådighed og skal så finde de mest profitable steder at bore, overveje miljøaspekter, byde på licenser og investere i andre holds licenser og boringer.

Det var Alexander Victor Koefoed, Magnus Jørgensen og Jeppe Madsen fra Svendborg Tekniske Gymnasium der i år klarede denne opgave bedst.

”Først gik det ret galt for os og vi havde 2 milliarder i minus, men så havde vi en snak om strategi og så begyndte det pludselig at gå rigtig godt for os. Man havde egentligt bare lyst til at komme i gang med at bore og tjene nogle penge, men først skulle vi jo rundt og købe ind fra forskellige folk”, fortæller Alexander og fortsætter, ”vi var også nødt til at lære at forhandle og det var ret hektisk, fordi vi skulle løbe rundt til de andre konkurrenter for at få nogle aftaler”.

Fokus på en overset branche
Spillet giver ikke kun indsigt i naturvidenskabelige discipliner som kemi og geologi, samt økonomi og andre samfundsfaglige emner, det giver ifølge gymnasielærer på HTX Campus Bornholm, Nina Riise, også indsigt i en overset branche.

”Noget af det der virkelig er fokus på fra vores side er, at der findes nogle uddannelser hvor man ikke står i kø sammen med 100 andre som arbejdsløs bagefter, men hvor det faktisk er et spørgsmål om, at Danmark kan bruge nogle, der kan få olien ud af vores undergrund. Det er i meget høj grad, det vi er her for”, forklarer Nina.

Dette synspunkt deler Georgios Kontogeorgis, professor ved DTU Kemiteknik og leder af det tværgående Center for Energiressourcer (CERE), der sammen med oliesimuleringsfirmaet NExT koordinerer PetroChallenge. ”Selvom vi bevæger os mod mere bæredygtige energiløsninger, som for eksempel vindmølleenergi, er der stadig brug for olie og gas mange år endnu. Vi skal derfor uddanne endnu flere dygtige kemiingeniører der forstår, hvordan man hiver olien op af undergrunden på en måde der er både økonomisk og miljømæssigt forsvarlig”, fortæller Georgios.

Vinderholdet får desuden en rejse til London hvor de skal repræsentere Danmark i finalen mod de øvrige landes vinderhold fra Norge, Storbritannien, Grønland, Island, Canada og Færøerne.
”Det bliver fedt at spille mod de andre som har vundet i de andre lande, fortæller Magnus.

”Vi håber vi kan hive titlen med os hjem, ligesom et andet hold fra vores skole har gjort engang før os”, slutter Alexander.

Fakta om PetroChallenge

Om PetroChallenge

PetroChallenge er koordineret af Center for Energiressourcer (CERE) på DTU i samarbejde med oliesimuleringsfirmaet NExT.

Om spillet
I PetroChallenge bruger deltagerne simuleringsprogrammet OilSim til at finde olie i undergrunden. Programmet simulerer de faser, som en olieefterforskning består af., herunder at omkostningerne bliver støt større, jo dybere man går ind i undersøgelserne. På den måde giver PetroChallenge ikke blot indsigt i oliebranchen og naturvidenskabelige discipliner som kemi og geologi, men også i økonomi og andre samfundsfaglige emner. For eksempel er der mulighed for at indgå strategiske partnerskaber med andre deltagere – altså med konkurrenter – fuldstændig som i den virkelige verden. Spillet foregår desuden på engelsk, så de sproglige kompetencer kommer i spil.

Finalen i London finder sted den 24. januar 2014.

Deltagere
• 1700 danske gymnasieelever deltog i PetroChallenge i 2014
• 1.314 elever fra 31 danske gymnasier deltog i konkurrencen i 2013.
• 198 elever fra Svendborg, Birkerød, Rønne og Slesvig besøgte den 14. november DTU, 2014.
• Gymnasieklasser deltager fra Norge, Storbritannien, Grønland, Island, Canada og Færøerne.

Vindere 2014
1. præmien på 5000 kr. samt en rejse til London gik til Alexander Victor Koefoed, Magnus Jørgensen og Jeppe Madsen fra Svendborg Tekniske Gymnasium

2. præmien på 3000 kr. gik til Philip Frisch Møller, Christina Larsen Høllede og Hossam Farooq Khawaja fra Birkerød Gymnasium

3. præmien på 2000 kr. gik til Anna Luise Backsen, Henrik Wiesner og Bendedict Staack fra A. P. Møller Skolen i Slesvig.

Yderligere oplysninger om PetroChallenge
PetroChallenge er et tilbud fra Center for Energiressourcer (CERE), DTU, med sponsorering fra DONG Energy og Mærsk Olie & Gas. Software til oliesimuleringsspillet er udviklet af oliesimuleringsfirmaet NExT.
Læs mere på: www.oliejagten.dk

Center for Energiressourcer (CERE) – DTU