DTU Kemi - Springer-pris 2015

Fornem Springer-pris går igen til DTU Kemi

torsdag 20 aug 15

DTU Kemi har gjort det igen! Den fornemme Springer Thesis Award går i år til Asmus O. Dohn, der i efteråret 2014 afsluttede sit ph.d.-studium på DTU Kemi. Han får prisen for afhandlingen Transient Changes in Molecular Geometries and How to Model Them.

Prisen uddeles for særligt fremragende ph.d.-afhandlinger, som betegnes ’the best of the best’. Prisen uddeles af forlaget Springer, der står bag en lang række af verdens fornemste videnskabelige tidsskrifter. Kandidaterne til prisen nomineres af de enkelte universiteter, hvorefter forlaget udvælger de bedste ud fra deres videnskabelige karat og forskningsmæssige gennemslagskraft.

DTU Kemis institutdirektør er stolt
”Det er en stor ære at modtage denne pris, og så er det endda anden gang, at en Springer-pris går til DTU Kemi,” fremhæver en begejstret institutdirektør, professor Erling H. Stenby.

”Det er en stor anerkendelse af Asmus Dohn og hans ph.d.-afhandling, men også af hans vejledere og DTU Kemi. Vi arbejder målrettet på at uddanne ph.d.-kandidater på højeste internationale niveau, hvilket modtagelsen af Springer-prisen understreger,” siger DTU Kemis direktør.

Femtosekundkemi -  et spændende og hastigt voksende forskningsområde

I sin ph.d.-afhandling undersøger Asmus O. Dohn forskellige aspekter af energioverførsel, som sker inde i molekyler i opløsning.

Det beregningsmæssige arbejde er nøje beskrevet, og resultaterne sammenlignes med eksperimentelle data opnået ved anvendelse af femtosekund-spektroskopi og røntgenspredning. Overensstemmelsen mellem teori og eksperiment er imponerende, og metoden giver væsentlige nye indsigter i den kemiske dynamik de eksperimentelle data beskriver.

Metoden vil kunne bidrage væsentligt til udviklingen af mulighederne for at studere kemisk dynamik på de store røntgenlaseranlæg (XFELs), som i øjeblikket bygges rundt omkring i verden.

Asmus O. Dohn har haft to vejledere på sit projekt: Lektor Klaus B. Møller og lektor Niels E. Henriksen, begge fra DTU Kemi. Det er således tredje gang, at en af Klaus B. Møllers ph.d.-studerende modtager den fornemme Springer Award: I 2012 gik den til Rasmus Y. Brogaard og i 2013 til Thomas S. Kuhlman, og nu er det så hattrick med Asmus O. Dohn.

Vinderen modtager 500 Euro, og derudover bliver afhandlingen også offentliggjort i bogserien Springer Theses: Recognizing Outstanding Ph.d. research.

Asmus O. Dohn fortsætter med sin forskning inden for femtokemi, da han i dag er ansat som postdoc i Klaus B. Møllers gruppe