En model, der kan give pålidelige forudsigelser af holdbarheden af offshore konstruktioner, er omdrejningspunktet for et nyt forskningsprojekt, hvor forskere fra DTU Mekanik og University of Cambridge samarbejder. Målet er at levere pålidelige estimater af konstruktionernes levetid ved at udvikle en ny fysisk baseret, fitness-for-service metodologi.
Et nyt forskningsprojekt, der er finansieret af DHRTC, har til formål at give den danske olie- og gasindustri mere pålidelige og præcise måder at estimere levetid på. Projektet bygger på nylige videnskabelige resultater og stræber efter at forudsige udmattelse og brud i tekniske komponenter ved hjælp af en ny generation af modeller, der baserer sig på underliggende fysiske mekanismer for materialeskade. Disse mekaniske modeller muliggør nøjagtige computer-analyser af komponenters og konstruktioners levetid.
Projektet sigter mod at udvide succesen med virtuel testning til den danske olie- og gasindustri. Brugen af virtuelle modeller vil minimere dyre eksperimenter, samt optimere materialevalg og inspektionsplanlægning. De økonomiske omkostninger kan reduceres væsentligt ved nøjagtigt at forudsige, hvornår en revne dannes under givne last- og miljøpåvirkninger og yderligere, hvor lang tid det tager før revnen bliver kritisk.
Professor Christian Niordson fra DTU Mekanik og forsker Emilio Martínez Pañeda fra University of Cambridge er to af forskerne bag projektet. De er begge meget optimistiske over deres kommende projekt og de resultater, det kan medføre.
”Virtuel testning har potentialet til en drastisk optimering af materialevalg og fitness-for-service vurdering”, udtaler Emilio Martínez Pañeda.
Projektet er i tråd med Cost Transformation 3 (CTR 3) arbejdsprogrammet på DHRTC. Forskerholdet omfatter professor Christian Niordson og professor Rajan Ambat, DTU Mekanik, Forsker Emilio Martínez Pañeda, University of Cambridge, og Ph.d.-studerende Philip Kristensen.
Fra venstre: Professor Christian Niordson og Research Fellow Emilio Martínez Pañeda.