PhdSymposiumgroupphoto

Symposium vidner om alsidig forskning på DTU Kemi

tirsdag 13 nov 18

Ved årets ph.d.-symposium for DTU Kemi var både bæredygtighed, lægemidler og teknologi på dagsordenen. Præsentationerne viste forskningsmæssig bredde med stort anvendelsespotentiale.

Af Jakob Mikael Espersen

Over 100 personer var mødt op på Comwell Borupgaard til DTU Kemis ph.d.-symposium 2018. De mange forskere, professorer, ph.d.-studerende og eksterne gæster fik gennem 12 præsentationer vist den enorme spændvidde for den forskning, som foregår på DTU Kemi.

Præsentationerne bød bl.a. på forskning om, hvordan 2D-NMR-teknikker kan kortlægge reaktionsprocesser i fremstillingen af bionedbrydelig bioplastik. Det blev også præsenteret, hvordan proteiner interagerer med hinanden under høje doser, hvilket er vigtig viden i udviklingen af lægemidler. En tredje præsentation viste, at et nyudviklet grafen-papir forbedrer elektronoverførslen i enzymatiske biobrændstofceller. Materialet har stort potentiale til at virke under in vivo-betingelser og drive en lav-effekt enhed, såsom en pacemaker.

phdsymposiumblandet

Medlemmer af DTU Kemis ChemClub var konferenciers under præsentationerne og sørgede for at give medstuderende, forskere og professorer mikrofonen, når de havde spørgsmål til de enkelte ph.d.-projekter.

Udover ph.d.-præsentationerne var der spændende oplæg fra Wilfredo Colón, professor og institutdirektør på Dept. of Chemistry and Chemical Biology, Rensselaer Polyteknisk Institut, og Jacob T. Shelley - ligeledes professor på Rensselaer Polyteknisk Institut.

Herefter fulgte en poster-session, hvor 38 ph.d.-projekter var repræsenteret, og interesserede kunne få spurgt ind til de studerendes forskning.

Om aftenen skulle to priser overrækkes; Én for bedste mundtlige præsentation og den anden for bedste poster-præsentation. Mens Fabrizio Monda løb med hæderen for bedste mundtlige fremlæggelse, tog Alexandre Paolo Voute sig af poster-prisen.

symposiumwinners

Alexandre Paolo Voute (tv.) og Fabrizio Monda (th.) løb med aftenens to priser.