TOKS – Træf for Organisk KemiStuderende

tirsdag 30 sep 14
Kemistuderende fra DTU Kemi har netop været værter ved den 14.TOKS-konference.

TOKS-konferencen  - Træf for Organisk KemiStuderende - samlede mere end 150 studerende fra AU, DTU, SDU og KU på DTU i Lyngby.

Formålet med TOKS er, at ph.d.-studerende, post docs og master-studerende mødes, udveksler erfaringer og præsenterer deres projekter foran et større publikum. De forskellige deltagende universiteter skiftes til at være vært for arrangementet, som gennem 20 år har været afholdt ca. hvert halvanden år. I år var hovedtalerne Professor Ben G. Davis, University of Oxford, Professor Jonathan Williams, University of Bath og Morten Jørgensen, H.Lundbeck.

DTU Kemi - TOKS

Konferencen blev afviklet i en afslappet og uformel atmosfære, der skabte god dialog og et godt netværk de studerende imellem. Dette er en af hovedtankerne bag TOKS, som skal give især de mange, der deltager i en konference for første gang, den bedste mulighed for at præsentere deres arbejde og stille selv trivielle spørgsmål.

DTU Kemi - TOKS

Præsentationspriserne gik til Agnete Viuff, AU og Jacob Olsen fra KU.
Posterpriserne gik til Mikkel Jensen, AU og Lulu Poulsen, AU.

Arrangører: Mathilde Daugaard, Jens Engel-Andreasen, Helle Marie Stephansen, Faranak Nami, Dominika Niedbal, Christine Kinnaert, Casper Hoeck, Betül Kitir og Daniel Lupp, DTU Kemi.

Beretning fra arrangørernes maskinrum

30 timer og så var TOKS-konferencen overstået. Forud for de to intense dag, hvor det hele bare skulle klappe, lå meget arbejde og mange møder …

Planlægningen af konferencen begyndte umiddelbart efter, vi havde modtaget ”klokken” fra SDU. Det er en fysisk klokke, der bliver overleveret til næste planlæggende universitet ved konferencens afslutning.

På DTU Kemi begyndte vi med det samme at diskutere, hvem vi ville invitere som hovedtalere til DTU i 2014, hvordan vi kunne skaffe sponsorater nok til at afholde konference, som har tradition for kun at opkræve et symbolsk beløb fra deltagerne, og at reservere lokaler, der var store nok til de forventede 170 deltagere.

Drama om hovedtalere
Vi ville sikre aftalerne med hovedtalerne tidligt, dels så de havde plads i deres kalender, dels for at kunne bruge deres navne som trækplaster. Med hjælp fra flere af DTU Kemis professorer kom aftaler med de tre hovedtalere i hus i god tid inden konferencen.

Det skulle dog vise sig ikke at være et helt afsluttet kapitel. En af hovedtalerne måtte desværre melde afbud kort tid inden TOKS, men efter intenst og hurtigt arbejde fik vi Morten Jørgensen fra Lundbeck med. Han fortalte fængende om, hvordan man i industrien fokuserer på helt andre ting end på universiteterne i forbindelse med syntesekemi.

Vigtigt website
TOKS-konference skulle også have en hjemmeside, hvilket ikke er en triviel opgave for en gruppe kemiingeniører. Den skulle både fungere som tilmeldingsside og som indgangsside med informationer om konferencen. Mange timer bag skærmen og lidt hjælp udefra sikrede, at vi fik det udseende og de funktioner, som vi gerne ville have.

Det er et stort arbejde at arrangere en konference. Vi var ni arrangører fra DTU Kemi med hver vores ansvar for forskellige elementer af konferencen. Således blev arbejdsbyrden overkommelig, og konferencen blev yderst vellykket.

Klokken er nu afleveret til ph.d.-studerende fra KU, så vi ser frem til at deltage i et fremragende TOKS i København i 2016.