Erling H. Stenby. Foto: DTU Kemi

af Tine Naja Berg

Erling Halfdan Stenby
Institutdirektør, Professor

Erling H. Stenby, institutdirektør ved DTU Kemi, tildeles “2021 SPE Distinguished Achievement Award for Petroleum Engineering Faculty” for sine videnskabelige bidrag og undervisning på dette område.

I mere end 30 år har professor og institutdirektør ved DTU Kemi Erling H. Stenby forsket i og vejledt studerende og ph.d.’er inden for anvendt termodynamik og energiressourcer. Nu er han blevet tildelt "2021 SPE Distinguished Achievement Award for Petroleum Engineering Faculty" for sin store indsats.

”Det er en kæmpe ære at modtage denne pris, og jeg skylder især tak til mine fantastiske kolleger ved DTU CERE og til gruppen af højt respekterede SPE-medlemmer, der nominerede mig,” siger Erling H. Stenby, der var initiativtager til DTU CERE, hvor han i dag også er medlem af centerets styregruppe.

Prisen ”SPE Distinguished Achievement Award for Petroleum Engineering Fakultet” anerkender stor kompetence inden for undervisning, fremragende forskning, betydelige bidrag til det faglige felt inden for olieteknologi og/eller særlig effektivitet i rådgivning og vejledning af studerende.

Når det kommer til at vejlede de studerende, har Erling H. Stenby altid været meget engageret. Han spillede fx en central rolle, da DTU etablerede MSc -programmet i Petroleum Engineering og i dag rangerer DTU nummer 3 inden for dette felt ifølge QS World University Rankings.

”Nogle mennesker undrer sig måske over, hvorfor vi har brug for forskning i olie og gas midt i vores grønne omstilling. Sagen er, at denne viden er nødvendig for at understøtte en bæredygtig fremtid - for eksempel har vi meget fokus på, hvordan man bruger gamle oliefelter og andre egnede geologiske strukturer til at lagre CO2. Vi understøtter også udviklingen af geotermisk energi samt udfører generisk forskning inden for anvendt termodynamik, kolloid- og grænsefladekemi og storskala simuleringer, ” siger Erling, der har været aktiv inden for CO2-fangst og –lagring i mere end 20 år.

Prisen uddeles under 2021 Annual Technical Conference and Exhibition (ATCE) i Dubai i september.