Ung forsker modtager 8 millioner kroner til projekt om maskinlæring

fredag 22 jan 21

Ph.D. Janus Eriksen er blevet tildelt den prominente Villum Young Investigator-bevilling til sit forskningsprojekt kaldet DECODENSE.

"Foruden at være et enormt rygstød, betyder bevillingen helt konkret, at jeg hurtigt kan etablere en kompetent forskergruppe til projektet DECODENSE på DTU Kemi," siger Ph.D. Janus Eriksen.

Han er netop blevet tildelt 8 millioner kroner i støtte fra Villum Fonden. Ifølge Janus Eriksen vil Villum Young Investigator-bevillingen finansiere en Ph.D.-studerende, en postdoc, foruden indkøb af udstyr og international formidling af projektet.

Med projektet DECODENSE vil Janus Eriksen udvikle nye hurtige simuleringsværktøjer inden for kvantekemien, hvilket vil være brugbart i udviklingen af nye lægemidler og teknologier.

"Eftersom computersimuleringer i dag benyttes i stadigt højere grad som et komplement til traditionelt laboratoriearbejde, når f.eks. nye lægemidler eller morgendagens batterityper søges udredt på atomart niveau, er målet med mit projekt at identificere nye måder, hvorpå komplekse elektronstrukturmetoder kan gøres hurtigere og mere anvendelige - eksempelvis ved brug af moderne maskinlæringsteknikker,” siger han.

Janus Eriksen er nyansat på DTU Kemi og kommer fra en stilling som postdoc ved University of Bristol.

"DTU Kemi har allerede en stærk forskergruppe inden for teoretisk kemi og maskinlæring, og jeg glæder mig til at bidrage yderligere til instituttets forskning inden for dette felt med DECODENSE", siger han.

Bevillingen er en kickstart for unge forskere

Villum Young Investigator-programmet fra Villum Fonden har til formål at give store danske og udenlandske forskningstalenter mulighed for at forfølge deres idéer og opbygge egne forskergrupper ved danske universiteter.

"Det eneste vi i dag ved om den nye viden, vi skal leve af om 20 år er, at den i høj grad bliver skabt i hovederne på talentfulde unge forskere. Det er derfor vigtigt at give unge forskere et solidt afsæt til at skabe deres egen forskningsprofil," siger Thomas Bjørnholm, forskningsdirektør i Villum Fonden i forbindelse med uddelingen.

I alt 19 forskere fra DTU, Københavns Universitet, Århus Universitet, Syddansk Universitet, og IT Universitetet modtager Villum Young Investigator-bevillinger for samlet 126. mio. kr. Syv DTU-forskere tegner sig for bevillinger for tilsammen 46 mio. kr.