Ny professor i fysisk overfladekemi

mandag 04 jun 18
af Morten Andersen

Esben Thormann
Som professor får Esben Thormann mulighed for at styrke uddannelse, grundforskning og industrisamarbejde på DTU Kemi inden for komplekse, funktionelle overfladers kemi.

Vindmøllevinger, der ikke iser til, og hudvenlige stomi-poser er eksempler på de avancerede egenskaber af polymeroverflader, som Esben Thormann forsker i.

I løbet af få år har Esben Thormann som lektor opbygget en forskningsgruppe bestående af 10 personer inden for fysisk overfladekemi. Gruppen tæller syv ph.d.-studerende. Han skal fortsat udvikle gruppen, men fra 1. juni med titel af professor i fysisk overfladekemi.

”Det glæder mig at se, at forskningsmiljøet på DTU Kemi kan tiltrække talenter som Esben Thormann og give dem mulighed for at udvikle imponerende karrierer i et højt tempo,” siger institutdirektør, professor Erling H. Stenby, DTU Kemi.

Aktiviteterne i Esben Thormanns gruppe spænder hele vejen fra grundforskning til projekter, som med stor sandsynlighed vil munde ud i industrielle produkter.

”Jeg har aldrig brudt mig om den tanke, at mit arbejde enten skulle være grundforskning eller anvendt forskning. Det er meget tilfredsstillende, når man har mulighed for at inspirere til udvikling af nye produkter og ideer i samarbejde med industrien, men samtidig har vi også behov for forskning, som primært drives af nysgerrighed. Det er karakteristisk for polymervidenskab og overfladekemi, at vejen fra grundforskning til anvendelse i industrien kan være meget kort,” siger Esben Thormann.

”Først og fremmest betragter jeg professor-titlen som en anerkendelse fra DTU’s side af mit arbejde og af mit forskningsfelt. Jeg forventer, at den opbakning fra universitetet, som titlen symboliserer, vil være til stor nytte i dialogen med eksterne forskningspartnere, mulige samarbejdspartnere i industrien og andre interessenter.”

Projekter i Esben Thormanns gruppe

Esben Thormann leder gruppen “polymerer og funktionelle overflader” på DTU Kemi. Gennem de seneste år har gruppen tiltrukket en række større bevillinger og projekter:

Smart affugtning af hud for forlænget vedhæftning af stomiposer og for
langtidsbeskyttende solcreme. Hovedsponsor Danmarks Innovationsfond – med 12,2 millioner DKK – og betydelige bidrag fra to virksomheder, Coloplast og Riemann, til det samlede budget på 22,5 millioner DKK.

Tilpasningsdygtige klæbematerialer til anvendelse i biologiske miljøer. Budgettet på 2,6 millioner DKK er sponseret af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) / Teknologi og Produktion.

Studier af intermolekylære krakter i polymerbørster bestående af poly(ioniske væsker). Budgettet på 2,6 millioner DKK er sponseret af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) / Naturvidenskab.

Det svenske videnskabsakademi (VR)’s ”Swedish Young Investigator Grant” til Esben Thormann. Bevillingen på 3,3 millioner SEK blev overført til DTU via EU-initiativet “Money follows researcher”.

To bevillinger fra Carlsbergfondet til avanceret forskningsudstyr på tilsammen 1,25 millioner DKK.

Dobbelt-beskyttende coating til forebyggelse af algevækst. Budget 0,8 millioner DKK sponseret af Danmarks Maritime Fond.

Gruppen har for nyligt tiltrukket en ny bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF). Læs mere her: Smart Polymers may prevent Icy Airplane Wings