eliteforsk pris 2017 - tine-maja-frederiksen - foto: Anne Frejberg

EliteForsk-rejsestipendie til DTU Kemi

fredag 24 feb 17

Ph.d.-studerende Tine Maja Frederiksen fra DTU Kemi modtog torsdag den 23. februar 2017 et EliteForsk-rejsestipendie på 200.000 kr. Overrækkelsen foregik på Glyptoteket, hvor bl.a. Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Søren Pind hyldede nogle af Danmarks dygtigste yngre forskere.

”Der er al mulig grund til at hylde de klogeste i dette land. Med eliteforsk-priserne fejrer vi netop dem, som med talent og flid har frembragt banebrydende viden. De gør vores samfund rigere, og derfor skal vi fejre dem”.

Fem forskere modtog EliteForsk-hovedprisen, og tyve dygtige ph.d.-studerende modtog EliteForsk-rejsestipendier.

”Det er vigtigt, at de dygtigste forskere også har et internationalt udsyn og suger den viden til sig, der findes uden for vores egne grænser. Derfor er jeg glad for, at unge og talentfulde ph.d.-studerende nu kan få viden og inspiration blandt førende forskere på de bedste uddannelsesinstitutioner i verden”, fortsatte ministeren med særlig adresse til modtagerne af rejsestipendier.

På vej til USA og Tyskland
Tine Maja Frederiksen fra DTU Kemi arbejder i sit ph.-d.-projekt med interaktions- og stabilitetsstudie af acylerede peptider i forbindelse med design og udvikling af lægemidler.

”EliteForsk-rejsestipendiet giver mig mulighed for at tage på to ophold”, afslører Tine Maja Frederiksen:

”Et ophold i USA hos virksomheden Wyatt Technology, der er verdens førende virksomhed inden for udviklingen af lysspredningsudstyr, som kan bruges til at kigge på peptiderne. Det andet ophold, på Max Planck Institute i Tyskland, vil sikre mig viden om elektrostatiske computerbaserede metoder, hvilket kan bruges til at udvikle mere stabile medikamenter. Derved vil rejsestipendiet sikre den kombinerede metodeudvikling, som jeg behøver for at færdiggøre min værktøjskasse”.

Vejledere: Günther H. Peters, Pernille Harris og Jens T. Bukrinski

Mere om Tine Maja Frederiksen