Søren Kegnæs - foto: Anne Frejberg

Ny professor på DTU Kemi

tirsdag 19 dec 17

Søren Kegnæs og hans forskningsgruppe

Søren Kegnæs har hidtil været lektor på Kemisk Institut ved DTU.

Hans forskningsgruppe beskæftiger sig med design af funktionelle nanomaterialer og deres karakterisering og anvendelse i heterogen katalyse. Forskningsaktiviteterne drejer sig især om fundamentale aspekter af materiale-syntese og katalyse i relation til kemikaliefremstilling i den kemiske industri. Et specielt fokus er syntese af nanopartikler, zeolitter, nanostrukturerede og højoverfalde-materialer med kontrolleret porøsitet.

For mere info: kemi.dtu.dk/kegnaes og instagram#kegnaesgroup

Erling H. Stenby, Direktør DTU Kemi
Mail:ehst@kemi.dtu.dk

Søren Kegnæs, Professor DTU Kemi
Mail:skk@kemi.dtu.dk

Jesper Nerlov, CTO, Haldor Topsøe
Mail:jen@topsoe.com

Søren Kegnæs er den 15. december 2017 udnævnt som professor MSO på DTU Kemi. Hans forskningsfokus er på nye materialer til katalyse inden for bæredygtig kemi og kemikaliefremstilling.

Søren Kegnæs er udnævnt til professor i uorganisk kemi og har allerede udmærket sig med markant forskning og innovation inden for katalyse og bæredygtig kemi. Således modtog Søren Kegnæs i 2016 flotte bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfonds Sapere Aude-program og fra Villum Fondens Young Investigator-program.

En ny øremærket bevilling fra Haldor Topsøe er grundlaget for, at DTU Kemi har kunnet foretage udnævnelsen.

”Vi er stolte over, at vi på DTU Kemi har skabt et miljø, hvor talenter som Søren Kegnæs kan trives og udvikle sig i rivende hastighed. Vi har således de seneste år tiltrukket en række unge talentfulde forskere, der vil sikre instituttets fortsatte fornyelse og udvikling. Det stærke og dynamiske faglige miljø er en medvirkende årsag til, at vi de seneste år har fået så stor kvalificeret søgning og samtidigt så lavt frafald på vores bacheloruddannelse Kemi og Teknologi”, siger direktør på DTU Kemi, Erling H. Stenby. Han fortsætter:

”Haldor Topsøe er en af de mest innovative danske virksomheder, og samarbejdet med dem er et godt eksempel på de forpligtende samarbejder, som vi på DTU Kemi laver med virksomheder om frontforskning og innovation, der både er nyskabende videnskabeligt og har potentielle industrielle anvendelsesmuligheder”.

Jesper Nerlov, CTO, Haldor Topsøe, forklarer baggrunden for virksomhedens støtte til professoratet:

”Vi påskønner Søren Kegnæs’ hidtidige resultater og vil med vores økonomiske støtte gerne sikre, at han i fremtiden kan opnå flere markante gennembrud i sin materialeforskning. Hans forskningsfokus har et stort potentiale inden for de områder, som vi hos Topsøe arbejder med at udvikle. Desuden har vi løbende brug for ingeniører og ph.d.’er, der er uddannet i et stærkt fagligt miljø”.