DTU Kemi - Novo Scholarship - Jonas

Novo-legat til forskertalent

onsdag 15 nov 17

Om legatet

Novo Fondens årlige legat til specialeskrivning er et legat, som Novozymes tilbyder sammen med Novo Nordisk til nogle af de mest talentfulde studerende, der skriver speciale inden for Novos forskningsområder.

Jonas Odgaard Petersen
mailto:Jona499p@gmail.com

Specialetitel
Design and Synthesis of Novel Enzymatically-cleavable Linker for Antibody-Drug Conjugates

Vejleder
Adjunkt Katrine Qvortrup, DTU Kemi

Specialestuderende ved DTU Kemi, Jonas Odgaard Petersen har netop modtaget et Novo Scholarship – en økonomisk håndsrækning til godt 25 af landets dygtigste studerende, der skriver speciale om naturvidenskab.

Det kan være en stor fordel at kunne koncentrere sig fuldt ud om at skrive sit speciale uden at skulle bruge tid på at tjene penge for at få det hele til at løbe rundt. Den mulighed får 24-årige Jonas Odgaard Petersen nu. Novo Fondens årlige legat giver ham nemlig 7000 kr. om måneden i de seks måneder, hvor han skriver speciale.

”Jeg er enormt beæret og taknemmelig over, at en så stor virksomhed som Novo Nordisk anerkender det forskningsprojekt, som jeg skal arbejde på. Selve bevillingen giver en unik mulighed for at fordybe sig og opleve tilværelsen som fuldtidsforsker”, siger Jonas.

Han er indskrevet på kandidatretningen Anvendt Kemi på DTU men er lige nu er i Canada på udvekslingsophold på University of British Columbia.

Enestående læringsmiljø
Jonas begyndte på DTU i 2013 på bacheloruddannelsen i Kemi og Teknologi, og hans evner har allerede ført til, at han er optaget på DTU´s Honours Programme for særligt talentfulde studerende.

Honours Programmet betyder bl.a., at de studerende får en individuel studieplan og en personlig tutor i form af en internationalt anerkendt forsker, og at de tilknyttes et eller flere forskningsprojekter.

Adjunkt i Organisk Kemi på DTU Kemi, Katrine Qvortrup er Jonas’ tutor under DTU´s Honours Programme, og Katrine Qvortrup er også vejleder på hans speciale.

”Jeg startede på mit 5. semester i Katrine Qvortrups forskningsgruppe, hvor jeg har arbejdet på forskellige projektforløb lige siden. Katrine Qvortrup formår at skabe et enestående læringsmiljø med god stemning og mulighed for hele tiden at udvikle sig”, lyder de rosende ord fra Jonas.

Ny behandling imod kræft
Jonas har store ambitioner med sit speciale. Han ønsker nemlig med sit specialearbejde at komme tættere på en ny behandling imod kræft, og han har slet ikke svært ved at svare på, hvad der motiverer ham:

”Det motiverer mig at anvende kemi på en kreativ måde til at løse aktuelle problemstillinger i samfundet. Kræft er en af de mest fatale sygdomme, og den påvirker rigtig mange mennesker på verdensplan. Det er derfor ekstremt motiverende at arbejde på et projekt, der søger at komme tættere på en ny behandling imod kræft. Herudover er muligheden for et samarbejde med University of Cambridge også motiverende, for det giver indsigt i kemi på et af verdens helt store universiteter”.

Jonas kommer til at besøge University of Cambridge flere gange under specialeskrivningen.

Intelligent medicin
Alle os, der har været tæt på en kræftpatient i behandling med kemoterapi, ved, at selve kemobehandlingen kan gøre patienten mere syg, end kræften allerede har gjort. Det er der heldigvis forskere, der arbejder på at gøre noget ved.

Som Jonas siger: ”En af de største udfordringer i moderne cancerforskning er at udvikle intelligent medicin, der målrettet søger at dræbe syge cancerceller uden at beskadige kroppens sunde celler”.

En ny type af medicinsk teknologi er antistof-lægemiddelkonjugater, der kombinerer antistoffers indbyggede selektivitet med molekylære lægemidlers virkning. Herved opnås en effekt, der netop reducerer behandlingens bivirkninger og øger lægemidlets effektivitet.

Antistof-lægemiddelkonjugater består af tre essentielle komponenter; et biologisk aktivt antistof, et småt molekylært lægemiddel og en strukturel linker, der forener de to i én sammenhængende enhed.

”I mit speciale vil jeg arbejde med at udvikle og studere teknologier, der sikrer frigørelse af lægemidlet til den syge kræftcelle”.

Jonas håber på i fremtiden at kunne fortsætte i kemien verden.

”Jeg har en stor passion for kemi og elsker at arbejde i laboratoriet. Jeg drømmer derfor om at kunne fortsætte som ph.d. -studerende efter mit speciale. Hvis det ikke er muligt, vil jeg helt sikkert søge i retning af medicinalindustrien, men jeg må se, hvor jeg står efter mit speciale”.