Synergi mellem eksperiment og teori

fredag 15 aug 14

Kombinationen af teoretiske og eksperimentelle metoder til studier af katalyse giver detaljerede informationer om, hvor den accelererende effekt af katalysen finder sted, skriver lektor Peter Fristrup og hans gruppe fra DTU Kemi i ny artikel.

Lektor Peter Fristrup, ph.d.-studerende Daniel Lupp og postdoc Niels Johan Christensen fra DTU Kemi har netop publiceret en artikel i tidsskriftet Dalton Transactions om anvendelsen af både teoretiske og eksperimentelle metoder til studier af katalyse.

I artiklen viser de, at denne kombination er mere effektiv, end hvis kun den ene type undersøgelse udføres. Artiklen indeholder desuden en kort gennemgang af udviklingen indenfor teoretiske metoder til computermodellering, samt en række eksempler på, hvor metoden anvendes.

En særlig udgave
Artiklen -  Synergy between experimental and theoretical methods in the exploration of homogeneous transition metal catalysis -  er publiceret i et såkaldt special issue, der netop fokuserer på udnyttelse af synergien mellem eksperimenter og teori.

Derudover er forsideillustrationen til tidsskriftet lavet af Susanne Helmark fra DTU Kemi med input fra de tre forskere. Den illustrerer samspillet mellem teori (computerne) og praksis (reaktionskolben) og er omgivet af de hyppigst forekommende ord fra artiklen, hvor fx experimental, computational, mechanism  spiller fremtrædende roller.