olietanker - scanpix

Særlige forhold ved olieudslip ved Kina

tirsdag 09 jan 18

Erling Halfdan Stenby
Institutdirektør, Professor

Læs artikel fra dr.dk, hvor Erling H. Stenby er citeret

HØR

Hør også DR’s radioaviser fra 8. januar: P1 og på P4. Erling H. Stenby bliver interviewet i begge.

Institutdirektør Erling H. Stenby forklarer i DR og TV2 News de særlige forhold ved den lækkede olie, og hvordan forureningen kan bekæmpes

Det iranske olietankskib ”Sanchi” kolliderede sent lørdag med et kinesisk fragtskib i det Østkinesiske Hav. Tankeren lækker olie, myndighederne frygter for de miljømæssige konsekvenser, og medier over hele verden dækker historien. Men hvor alvorligt er det, og hvad kan man gøre, når ulykken er sket?

Direktør for DTU Kemi, professor Erling H. Stenby blev interviewet om netop det til DRs radioaviser, til dr.dk og til TV2 News i går mandag den 8. januar.

Erling H. Stenby kunne fortælle, at den olie, som ”Sanchi” lækker, ikke er almindelig råolie men derimod en ultralet form for olie, kaldet kondensat, som ikke indeholder de tunge, tjæreagtige molekyler, der er i råolie.

”At kondensat er så let skyldes, at det oprindeligt er udvundet af gas”, sagde han.

”Når der er et udslip af almindelig råolie, gør man typisk det, at man inddæmmer og indsamler det fra havoverfladen. Men kondensat er sværere at indsamle fra vandoverfladen, for det danner et tyndere lag, end råolie gør. Desuden kan kondensat være lugt- og farvefrit og dermed svært at identificere. Så når det er kondensat, der er lækket, kan man også gøre det, at man tilfører kemikalier til udslippet for at få naturen til at nedbryde kondensatet”.

Et udslip af så store mængder olie, som der kan være tale om her, er altid alvorligt, men institutdirektøren understregede, at der er formildende omstændigheder ved, at det er kondensat og ikke råolie, der er lækket.

”Selvom kondensat også er giftigt, vil det have mindre lokal påvirkning, end råolie ville have haft, for råolie har flere af de miljøskadelige stoffer. Der er også den egenskab ved kondensat, at det let fordamper, og luftforureningen derfra er heldigvis 300 km fra kysten. Til gengæld vil havmiljøet helt sikkert påvirkes lokalt”.