DTU Kemi - Foredragsturné hos ny videnskabelig supermagt

Foredragsturné hos ny videnskabelig supermagt

fredag 24 nov 17

Søren Kramer
Lektor

Postdoc Søren Kramer fra DTU Kemi er inviteret til at fortælle om sin forskning på en række højt rangerede universiteter i Kina

Kompasset, papiret, trykkerivirksomheden og krudtet er alle kinesiske opfindelser. Men Kina ønsker også i dette årtusinde at stå bag markante videnskabelige fremskridt og øger i disse år derfor kraftigt investeringerne i forskning.

I 2012 overhalede Riget i Midten EU i forhold til hvor stor en del af BNP, der investeres i forskning, og OECD har estimeret, at Kina overhaler USA i 2020.

Kina ønsker også øget internationalt samarbejde inden for forskning. At kinesiske forskere og studerende er dygtige, ved alle på DTU Kemi fra deres egne kinesiske kolleger og medstuderende. Nogle fra DTU Kemi har også mødt skarpe kinesere andre steder.

”Da jeg i 2013-15 var forsker på Caltech – California Institute of Technology – mødte jeg den kinesiske professor Xing-Wen Sun, som jeg siden har fortsat samarbejdet med”, siger postdoc Søren Kramer fra DTU Kemi. Caltech var nr. 1 globalt på Times Higher Education-verdensranglisten over universiteter mellem 2011 og 2016.

”Samarbejdet har bl.a. ført til, at den kinesiske professor og jeg sammen har skrevet og publiceret forskningsartikler og til, at vi er blevet gode venner. Det sidste nye er, at Xing-Wen Sun har inviteret mig på en to-ugers foredragsturné på en række højt rangerede universiteter i Kina. Det ser jeg som et på flere måder fantastisk tilbud”.

Kinesiske forskningspuljer
Søren Kramer ser store muligheder i foredragsturné’en: ”Jeg får mulighed for ikke alene at præsentere min egen forskning og DTU Kemi men samtidig også for at undersøge mulighederne for forskningssamarbejde med kinesiske forskere. Målet er, at det kan føre til konkrete projekter, som vi kan søge finansiering til i de økonomisk rigtig interessante kinesiske forskningspuljer.”

Rundturen byder bl.a. på besøg på Shanghai’s Fudan University, der er i top 3 over universiteter i Kina, på Wuhan University, der er i top 10, på Southeast University og på det helt nye Zhengzhou University.

Søren Kramer er i fuld gang med de sidste forberedelser inden afrejsen, for rundturen i Kina er her i slutningen af november og begyndelsen af december. Han skal forberede sig på en del rejsetid, ikke alene til og fra Kina men også derude, for der er ca. 1000 km mellem hvert af de universiteter, som han skal besøge.

Der er heldigvis plads til adspredelse undervejs på turen: ”Professor Hao fra Zhengzhou University har inviteret mig til Kung Fu i bjergene i Henan-provinsen – jeg er spændt på, om jeg skal være deltager eller tilskuer”, smiler Søren Kramer.

Søren Kramers forskning

På foredragsturnéen i Kina vil Søren Kramer præsentere alle sine tre postdoc-arbejder:

1. Heterogen katalyse (Søren Kegnæs’ gruppe på DTU Kemi)
  2. Asymmetrisk homogen katalyse (Caltech)
  3. Lysinducerede reaktioner med homogene metalkomplekser (Aarhus Universitet)

Postdoc-arbejderne har det tilfælles, at de alle handler om udvikling af nye reaktionstyper samt undersøgelse af måden, som reaktionerne forløber på - reaktionsmekanismen.