Naturvidenskab er sjov og vigtig

onsdag 10 maj 17

Dagbladet Politiken valgte den 2. maj 2017 at igangsætte en debat om scienceshows. Det gjorde de med et ensidigt indlæg, som ikke så nogen berettigelse i scienceshows. Indlægget kan efter DTU Kemis mening på ingen måde stå alene og kræver derfor et modsvar. Sådan et har Erling H. Stenby og Alexander Søgaard skrevet og sendt til avisen. Politiken har valgt at lukke debatten og afvist at bringe modsvaret. Derfor bringer vi det i stedet her:

Af Erling H. Stenby, Institutdirektør og professor, DTU Kemi og Alexander Søgaard, kandidatstuderende og aktiv scienceshow’er, DTU Kemi.

Den 2. maj var der et debatindlæg i Politiken, som begyndte med denne sætning: Vi skal ikke fortælle de unge, at naturvidenskab er sjovt. Rie Hjørnegaard Malm og Karsten Elmose Vads budskab var, at scienceshows og anden populær formidling af naturvidenskab er useriøs og fjollet og straks burde stoppe.

Vi kunne ikke være mere uenige, og vi vil gerne forklare hvorfor.

Først og fremmest er vi uenige i forfatternes udgangspunkt om, at naturvidenskab ikke BÅDE kan være sjovt OG vigtigt. Det er begge dele.

Det er derfor at vi, der skriver denne tekst, med nogle årtiers mellemrum begyndte at interessere os for naturvidenskab. Det er derfor, at interessen kun er vokset gennem årene. Det er derfor, vi elsker at fortælle om den og vise, hvad den kan, og det er derfor, at nye generationer hele tiden kommer til og får samme interesse. Det hele skyldes en nysgerrighed, der blev vækket, da vi var helt unge.

Hvis vi tænker mindre end ti år tilbage, var der mange ledige pladser på de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser. I dag ser det heldigvis anderledes ud.

På DTU er der stor søgning, og på bacheloruddannelsen i Kemi og Teknologi blev adgangskravet i 2016 9,0, selv om vi øgede optaget ekstraordinært.

Vi er ikke i tvivl om, at en del af årsagen til, at der tidligere var for få, der valgte den teknisk-naturvidenskabelige vej var, at den af mange blev opfattet som kedelig og virkelighedsfjern. Som nørdet på den dårlige måde. Man skulle dengang nærmest være barn af ingeniører og naturvidenskabsfolk for at overveje at uddanne sig inden for de fag.

Men naturvidenskab er sjov og vigtig, og det er vi, der beskæftiger os med den hver dag, blevet bedre til at vise vores omverden. Det gør vi i dag på en måde, der vækker nysgerrigheden hos de børn og unge, der skal finde vej i verden og træffe valg om deres fremtid.

Nogle af de ting, som vi er blevet bedre til, er faktisk til ikke kun at være nørdede på den måde, hvor man sidder alene og studerer eller forsker. Nu er vi blevet opmærksomme på, hvor vigtigt og sjovt det er – både for os og for publikum – fx at stille sig op på en scene og lave et scienceshow, at lave en stand på en uddannelsesmesse eller invitere skoleelever ind på vores universitet for at vise dem, hvad vi laver og give dem et indtryk af, hvad de selv kan komme til at lave, hvis de tager en teknisk-naturvidenskabelig uddannelse.

Forleden holdt vi DM i Sciencehow her på DTU. Fem forskellige scienceshows fra universiteter i hele landet viste, hvad de kunne. Ja, der var skumpølser og flydende kvælstof. Men der var også naturvidenskabelige forklaringer. Vi så holdene præsentere noget fagligt velunderbygget med fokus på sikkerhed og alligevel med stor underholdningsværdi og til overvældende begejstring for de 250 tilskuere, heraf mange skoleelever og deres forældre.

Heldigvis er der stor interesse for at formidle vores fag til fremtidens ingeniører. DTU ScienceShow består af begejstrede, vidende studerende, der er dedikerede i deres studier og samtidig har det sjovt med at fortælle og optræde.

Det handler ikke altid om hvor dybdegående og seriøst, man kan formidle viden, men mindst i lige så høj grad om, hvor mange man kan dele den med. DTU ScienceShow alene afholder mere end 100 shows årligt for flere tusinder af glade og begejstrede børn og unge, og for os er det lige så vigtigt, at vi kommer ud til flest muligt og især dem, som ikke før havde overvejet, at den teknisk-naturvidenskabelige vej kunne være noget for dem. Det tror vi på er med til at udvikle vores samfund i en rigtig retning.

Læring kommer nemmere igennem sjov og leg, og de af os, der laver scienceshows, er netop trænet i at formidle naturvidenskab på en spændende, anderledes og underholdende facon, samtidig med at vi lægger vægt på relevansen og anvendeligheden af den videnskab og teknologi, som vi præsenterer de unge mennesker for.

Vi ønsker at pirre den nye generations nysgerrighed overfor, hvordan verden hænger sammen. Det er den nysgerrighed, der skal drive fremtidens udvikling, innovation, iværksætteri og forskning.

Det er de store flammer, farver og skyer, som man fascineres af som barn og ung, og det var i sin tid det, der fik os til tage de første spæde skridt mod en tilværelse som kemiker, ingeniør og forsker.