Thorkil Holm Symposium 2018 - foto: Tom Jersø/ATV

Nobelprisvinder på kemisymposium i København

torsdag 01 feb 18

Om symposiet

En af de konferencer, som har inspireret mig mest, og som jeg har nydt mest”, sagde den britiske professor Guy Lloyd-Jones, der var en af foredragsholderne i år, om Torkil Holm Symposium 2018.
Kemiens verdenselite var forleden samlet til Torkil Holm Symposium i København. Nordeuropas førende kemisymposium lagde hårdt ud med et oplæg fra Nobelprisvinder Ben L. Feringa.

Det var en stolt professor fra DTU Kemi, David Tanner, der som formand for organisationskomitéen kunne indlede symposiet i DGI-byen i København med at byde velkommen til den hollandske Nobelprisvinder, professor Ben L. Feringa.

Feringa entrede scenen og talte under overskriften ”The Art of Building Small”. Ingen kunne med den start være i tvivl om, at det var et enestående internationalt kemisymposium i DGI-byen i København.

Feringa fik i 2016 Nobelprisen i Kemi, men han er ikke en gang den første Nobelprisvinder, der optræder på et Torkil Holm Symposium. Tidligere har nemlig både R. R. Schrock og A. Zewail stået for oplæg på symposiet.

Over 300 kemikere
Over 300 kemikere mødtes i år til symposiet, der har til formål at samle verdens førende eksperter fra forskningsinstitutioner og virksomheder, så de kan udveksle viden.

”Dette er en af de bedste kemi-konferencer i Europa”, fastslår David Tanner med tilfredshed.  Symposiet har fokus på organisk kemi med grænseoverflader til biologi, medicin og udvikling af nye materialer.

Emnerne i år var molekylær nanoteknologi, kemisk biologi, kemisk syntese af nye typer af lægemidler, metalorganisk katalyse, molekylær biovidenskab, organiske funktionelle systemer og totalsyntese af komplekse organiske molekyler.

Visions in Chemistry – the Torkil Holm Symposium er sponseret af Torkil Holm Fonden og afholdes hvert andet år af Akademiet for de Tekniske Videnskaber. Sponsoren Torkil Holm er kemiker og lektor emeritus fra DTU Kemi. Trods hans mere end 70 år med kemiske eksperimenter, er lysten til at opdage og udforske usvækket, og han tager stadig hver dag på arbejde på DTU Kemi.

Torkil Holm Prisen 2018
Torkil Holm Prisen uddeles hvert andet år i forbindelse med symposiet til en kemiforsker, som har opnået anerkendelse inden for sit felt og har potentiale til yderligere udvikling.

Prisen blev i år tildelt den 37-årige R&D Director ved Haldor Topsøe A/S, Esben Taarning. David Tanner, der er formand for priskomitéen, begrunder valget:

”Esben Taarning tildeles prisen for sit enestående bidrag til udviklingen af bæredygtige og katalytiske metoder for valorisering af biomasse, dvs. omdannelsen af biomasse til værdifulde kemikalier, der kan bruges til kemisk syntese.”

Esben Taarning er 37 år, cand.scient i kemi fra Københavns Universitet og ph.d. fra DTU Kemi. I 2009 blev han ansat som forsker i Haldor Topsøes Research & Development-afdeling, og i 2016 blev han udnævnt som R&D Director, Sustainable Chemicals samme sted.

Midlerne til prisen stammer fra Torkil Holm Fonden.

foto: Tom Jersø/ATV

Thorkild Holm - Ben L. Feringa og David Tanner

fotos: Tom Jersø/ATV

Om ATV

Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) er en uafhængig, medlemsdrevet tænketank. Akademiet arbejder for, at Danmark skal være en af fem førende Science & Engineering-regioner i verden – til gavn for kommende generationer.