DTU Kemi - NMR kursus

Signe Møller Jørgensen
Specialkonsulent
DTU Compute
Er du interesseret i NMR-spektroskopi og analyse af organiske forbindelser? Og har du lyst til selv at afprøve denne særlige analytiske teknik? Et nyt kursus på DTU Kemi for især kemilærere sætter fokus på både teoretiske og praktiske aspekter indenfor NMR-spektroskopi, herunder optagelse og fortolkning af NMR-spektre af organiske forbindelser. I strukturopklaringen af simple organiske forbindelser vil der ud over løsningen af NMR spektre inddrages andre former for analytisk information fra fx massespektrometri og IR spektroskopi.

Hvad handler kurset om?

Kurset vil starte med en kort forklaring af hvordan man kan analysere organisk kemiske forbindelser og giver et overblik over de forskellige analytiske og spektroskopiske teknikker der bruges. Herefter vil fokus være på NMR spektroskopi.
Kurset vil indeholde en gennemgang af princippet bag NMR spektroskopi både teoretisk og praktisk og vil bl.a. besvare spørgsmålene:

• Hvad er NMR spektroskopi?
• Hvad kan denne analytiske teknik bruges til?
• Hvad er det vi ser i et NMR spektrum?
• Hvordan optages et NMR spektrum?
• Hvordan tyder man et NMR spektrum?

Kurset indeholder både teori og praktiske øvelser hvor der løses spektre af organiske forbindelser. I strukturopklaringen af simple organiske forbindelser vil der ud over løsningen af NMR spektre tages relevant anden analytisk information ind fra f.eks. masse spektrometri og IR spektroskopi. Samtidig vil kurset indeholde historier om hvordan NMR spektroskopi bruges i academia og i industrien. Det er målet at give kursus deltagerne en bred forståelse af NMR spektroskopi som en stærkt analytisk teknik.

Hvem kan deltage?

Kurset henvender sig til gymnasielærere.

14. marts 2017 klokken 9:00 til 16:00

Du kan tilmelde dig til kurset her.

Spektroskopi for dine elever

Desuden kan du og dine elever besøge DTU og lave øvelsen ”Spektroskopi og identifikation af organiske stoffer”, hvor I arbejder med NMR-spektrometre.