DTU Kemi - Kira Astakhova - foto:Anne Frejberg

Institutdirektør, Professor

Jens Øllgaard Duus

En strategisk satsning

“DTU Kemi har truffet en stor beslutning ved at udpege ikke mindre end seks nye faculty inden for organisk og uorganisk kemi”, siger institutdirektør Erling H. Stenby.

”Fire af de nye faculty er ansat på området organisk kemi og har særligt fokus på kemisk biologi. Ansættelserne er sket på baggrund af en strategisk beslutning om at styrke netop dette felt i overensstemmelse med den overordnede DTU strategi for life sciences”.

Kemisk biologi har i flere år været et succesrigt område i forhold til forskningsresultater og –bevillinger, men på det seneste har det været mindre synligt på grund af ældre forskeres afgang.

”Vi er overbeviste om, at DTU Kemi nu vil være en stor spiller på feltet igen, og at det vil være udgangspunkt for mange nye aktiviteter med andre DTU institutter”.

DTU Kemi har besluttet at styrke sig markant både inden for organisk og uorganisk kemi. Det betyder, at seks talentfulde unge forskere fastansættes på instituttet som lektor eller adjunkt. To af de seks nye i faculty kommer udefra.

De to helt nye ansigter er Kira Astakhova og Luca Laraia. Kira Astakhova tiltræder som lektor på DTU Kemi, Organisk Kemi den 1. august. Hun er oprindeligt fra Rusland men kommer fra en ansættelse som lektor på Syddansk Universitet.

Ung men erfaren lektor
Den 31-årige kemiker er trods sin unge alder en af de bedste i verden på sit felt og har allerede fem års erfaring som lektor.

”Min forskning bevæger sig i krydsfeltet omkring syntetisk biologi på grænsen mellem kemien og biologien. En del af mit tidligere arbejde har handlet om at lave små stykker selvlysende DNA – såkaldte prober – som klæber ved DNA-strengen og kan afsløre sygdomme. En anden del af arbejdet har gået ud på at efterligne kroppens molekyler. Det kan hjælpe patienter med autoimmune sygdomme som rheumatoid gigt”.

Kira Astakhovas forskning betyder, at læger bliver i stand til at diagnosticere deres patienter tidligere. ”Jeg er først og fremmest kemiker, men jeg kan godt lide at arbejde tværfagligt”, siger hun. På DTU Kemi kommer hun til at stå i spidsen for en bredt sammensat gruppe på ni øvrige unge forskere.

Nye adjunkter
Et andet frisk pust udefra er Luca Laraia. Den 1. november ansættes han som adjunkt på DTU Kemi, Organisk Kemi. Luca Laraia kommer fra Max Planck Institute, Molecular Physiology i Tyskland, hvor han har været postdoc og projektleder. Han er født i Wien i Østrig og beskriver sig selv som en kemisk biolog med stor erfaring i bl.a. syntetisk og medicinsk kemi.

Desuden er fire yngre forskere, som hidtil har været midlertidigt ansat på instituttet, nu blevet fastansat som adjunkter:

Sophie Beeren, Organisk Kemi. Sophie Beeren er australier, og før hun kom til Danmark, har hun forsket ved University of Cambridge. Hendes forskning inden for supramolekylær kemi udnytter ikke-kovalente vekselvirkninger til at skabe 'intelligente' materialer og funktionelle nanostrukturer, og hun udforsker ikke-konventionelle tilgange til at løse syntesekemiske problemstillinger. Hun undersøger en ny bioteknologisk tilgang til syntesen af kulhydrater ved at kombinere molekylær genkendelse og enzymologi.

Læs uddybende artikel om Sophie Beerens forskning.

Katrine Qvortrup, Organisk Kemi. Hendes forskning fokuserer på forskellige områder af kemisk biologi. Det er områder som design og produktion af kemiske stofbiblioteker og af modificerede peptider og biomolekyler, screening for biologisk aktivitet og assay udvikling samt identifikation af nye biologiske mål.

Martin Nielsen, Uorganisk Kemi. Han arbejder med homogen metalkatalyse, hvor han kigger på hydrogen produktion fra biomateriale, flermetalliske nanostrukturer og syntetiske enzymmodeller.

Kasper Steen Pedersen, Uorganisk Kemi. Han arbejder bl.a. med at udvikle nye metoder til fremstilling af 2D-materialer ved hjælp af syntesekemisk samling af molekylære byggeklodser, hvilket muliggør kemisk indkodning af specifikke materialegenskaber. To-dimensionelle materialer er særligt relevante for avanceret computerteknologi og spintronics.

Læs uddybende artikel om Kasper Steen Pedersens forskning.

Stor international erfaring

Sektionsleder for Organisk og Uorganisk Kemi, Jens Ø. Duus siger: ”Alle de nye i faculty har vist excellente resultater og har stor international erfaring. Inden for uorganisk kemi er to nye adjunkter blevet udpeget. Områderne omkring syntese af nye materialer og katalysatorer hænger fint sammen med instituttets styrke inden for uorganisk kemi, og de nye fastansættelser bringer nye spændende forskningsmetoder med sig”.