Nyt forskningscenter skal skabe nye løsninger og uddanne fremtidens olieeksperter

tirsdag 16 sep 14

Fakta om Center for Olie og Gas - DTU:

Bag Center for Olie og Gas – DTU står DUC (Dansk Undergrunds Consortium), der består af A.P. Møller – Mærsk (operatør med 31,2 pct.), Shell (36,8 pct.), Chevron (12 pct.) og den statsejede Nordsøfonden (20 pct.). DUC har investeret en milliard kr. i centret, der har base hos DTU i Lyngby. Centeret vil indgå i et tæt forskningssamarbejde med blandt andet Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og GEUS.
Med åbningen af Center for Olie og Gas – DTU samler og udvikler Danmark ny teknologi og viden til at øge indvindingen af Nordsøolien. Samtidig får næste generations olieingeniører en indgangsbillet til at arbejde i en af verdens mest videnskabs- og teknologitunge industrier.

Torsdag den 18. september åbner Center for Olie og Gas - DTU officielt. Målet er at udvikle ny viden, idéer og metoder til at øge indvindingen af olie og gas i Nordsøen – og dermed hjælpe til med at skabe nye olieindtægter i milliardstørrelsen og forsyningsuafhængighed for Danmark.

Til at løse opgaven vil olieforskningscenteret tiltrække forskere på allerhøjeste niveau fra ind- og udland, samarbejde på tværs af forskningsinstitutioner og med industrien og bidrage til at uddanne fremtidens bedste olieingeniører.

En indgangsbillet
”Perspektivet med at blive uddannet inden for olie- og gasområdet er, at unge får en indgangsbillet til en industri, som er stor, vigtig og en af verdens mest videnskabs- og teknologitunge. Da området er i konstant udvikling, vil vi have brug for dygtige folk i mange år fremover,” siger Bo Cerup-Simonsen, direktør for Center for Olie og Gas – DTU.

Det nye forskningscenter vil understøtte og videreudvikle de eksisterende forskningsområder og uddannelser inden for olie- og gasteknologi i Danmark med mere forskning og nye fagområder inden for karakterisering af olie- og gasreservoirer, forbedret olie- og gasindvinding, bore- og produktionsteknologi samt produktionsfaciliteter og materialeteknologi.

Det skal ske både gennem ny forskning og ved at uddanne kandidater og ph.d.- studerende, der udvikler og afprøver ny teknologi til en bæredygtig olie- og gasproduktion. En opgave, der går på tværs af videnskabelige discipliner og i interaktion mellem forskning og erhverv.

Nye løsninger
”I olie- og gasindustrien har vi brug for nye løsninger til at gøre indvindingen mere effektiv. Der er nemlig fortsat et stort potentiale i den danske Nordsø, men det bliver hele tiden mere vanskeligt at producere olien. Derfor er der brug for ny viden og teknologi i mange år fremover. Ved at uddanne sig inden for olie og gas får man adgang til en international og højteknologisk branche og kan være med til at finde løsninger, der skaber store værdier for samfundet,” siger Troels Albrechtsen, formand for DUC’s operating commitee.

For yderligere oplysninger kontakt:
Bo Cerup-Simonsen, direktør for Center for Olie og Gas – DTU. Mobil: 21789403.
Troels Albrechtsen, formand for DUC’s operating commitee, kontakt Maersk Oils kommunikationsafdeling 21476259.

Læs mere: Center for Olie og Gas - DTU

Se video om olieforskningscenteret: