Ifølge forskningsdirektør Ole Kirk er Novozymes afhængig af universiteternes grundforskning, da det er et felt, private virksomheder sjældent magter. Foto: Bax Lindhardt

'Vi får ny viden og nye teknologiske løsninger’

tirsdag 13 mar 18

Hvem - Hvor - Hvad

Hvem: Ole Kirk

Titel: Forskningsdirektør i divisionen Household Care & Technical Industries Division

Hvor: Novozymes, Bagsværd, Denmark

Hvad: Virksomheden udvikler og udnytter bioteknologiske løsninger til produktion af enzymer og mikroorganismer.
For Novozymes er en tæt kontakt med universiteterne vigtig for at sikre ny viden og ny teknologi – og for at rekruttere dygtige medarbejdere.

Novozymes’ samarbejde med universiteter giver virksomheden ny viden og nye teknologiske løsninger, der bruges i produktionen af enzymer. I forskningsdirektør Ole Kirks division, Household Care & Technical Industries, ligger fokus på at udvikle og producere enzymer, der indgår i vaskemidler.

”Det kræver en lang række teknologier, som vi dels udvikler internt, dels henter udefra. Flere metoder er opfundet på DTU. F.eks. bruger vi en række gensplejsningsløsninger, hvor nogle elementer er udviklet på DTU. Her har vi også hentet metoder til at producere mikroorganismer og lave effektive gæringsprocesser, og vi har arbejdet tæt sammen med DTU gennem mange år,” forklarer Ole Kirk.

Novozymes står på skuldrene af universiteternes langsigtede teknologiudvikling, men kan som virksomhed ikke selv stå for den.

”Det er sindssygt vigtigt for vores konkurrenceevne, at vi er førende på vores felt, men hele paletten af teknologier, som indgår i vores teknologiplatform, kan vi ikke udvikle selv. Vi er afhængige af de nye idéer fra universiteterne. Til gengæld er det afgørende for vores forretning, at vi selv er verdensmestre i at integrere teknologien, så vi kan bruge den til lige præcis vores formål.”

Virksomheden har også brug for at samarbejde med universiteter om grundforskning.

”Vi kan som virksomhed ikke drive forretning på at skabe grundlæggende videnskabelig forståelse, men vi samarbejder om projekter, hvor man opnår en basal forståelse af f.eks. proteiner. Her har vi stor glæde af partnerskabet med DTU,” siger Ole Kirk og refererer til virksomhedens samarbejde med DTU Kemi om netop proteiner.

Forskningsdirektøren understreger, at det er vigtigt for Novozymes at have en tæt kontakt med universiteterne, dels for at sikre smidig videns- og teknologioverførsel, dels for at rekruttere dygtige medarbejdere.

”Det allervigtigste for os, og som også er med til at sikre vækst i Novozymes, er, at vi har de rigtige folk. Vi har brug for kandidater, der kan lave forskning på højt niveau. Vi kunne ikke ligge i Storkøbenhavn, hvis ikke vi kunne rekruttere dygtige folk her.”