DTU Chemistry

Ny laserteknologi kan begrænse uheld på glatte veje

onsdag 13 dec 17
|
af Janwium

Kontakt

Rolf W. Berg
Lektor
DTU Kemi
45 25 24 12

DTU Kemi i Newsweek

Det har vækket international opsigt, at Rolf W. Berg fra DTU Kemi foreslår en helt ny og bedre måde at håndtere vinterens farlige veje på. Læs nyheden i Newsweek

Forsker fra DTU foreslår en innovativ måde at håndtere vinterens farlige veje på

Eksperter har opdaget en problematisk substans, kendt som hydrohalit (NaCl, 2H2O), der kan dannes på isdækkede saltede veje. Hydrohalit reagerer ikke på den gængse afisningsmetode: Spredning af almindelig vejsalt. Når først hydrohalit er dannet, bliver det ikke fjernet af gentaget saltning.

Hydrohalit er usynligt med det blotte øje, og det kan dannes både på veje, fortove og andre steder, hvor det kan udgøre en alvorlig trussel, hvis der ikke gøres noget ved det.

Ved hjælp af eksperimenter har lektor Rolf W. Berg fra DTU Kemi fundet ud af, at hydrohalit nemt kan opdages ved hjælp af et Raman instrument. Det er et lille apparat, som kan identificere tilstedeværelsen af en molekylær substans, og is og hydrohalit er strukturelt meget forskellige, så apparatet har ikke svært ved at skelne de to ting.

SRaman instrumenter med lasere kan installeres på de køretøjer, der spreder salt og rydder sne. Det gør det muligt for føreren eller et automatiseret system at vælge den mest passende metode til at få isen eller det glatte hydrohalit til at smelte. 

Hvis hydrohalit bliver fundet, kan føreren skifte til en anden og mere passende behandling af den glatte vej. Imod hydrohalit duer almindeligt vejsalt ikke. Her skal der i stedet fx bruges sand for at sikre, at vejen bliver sikker for trafikanter.

Metoden præsenteres af Rolf W. Berg i en artikel i det videnskabelige tidsskrift ”Applied Spectroscopy Reviews”. Han siger:

”Efterhånden som nætterne bliver koldere, vil vi igen se en udbredt spredning af almindelig salt for at afise veje. Men denne metode fungerer ikke, når der er dannet hydrohalit, og det betyder, at mennesker udsættes for en unødig stor risiko for trafikuheld”.

“Saltspredende lastbiler kan, når den ny teknik er udviklet fuldt ud, udstyres med Raman detektorer i små bokse, som kan sidde under køretøjerne. Det er en løsning, som er relativt ligetil, og den kan potentielt reducere antallet af trafikuheld og endda redde liv”.

Læs artiklen “Raman detection of hydrohalite formation: Avoiding accidents on icy roads by deicing where salt will not work” i ”Applied Spectroscopy Reviews”:

Illustration: Claus Burke Mortensen

http://www.kemi.dtu.dk/nyheder/nyhed?id=55089BE2-CF1F-4193-83D3-629ECD0A45E7&utm_device=web&utm_source=RelatedNews&utm_campaign=MaxlV255mill
23 MAJ 2018