DTU Kemi til Roche Continents

onsdag 31 aug 16

Ph.d.-studerende Mats Simmermacher fra DTU Kemi har netop deltaget som en af Danmarks top-talenter I Roche Continents 2016.

Roche Continents samler en række top-talentfulde studerende fra Europa for at inspirere dem i snitfladen mellem videnskab og kunst, samt de kreative processer, der driver innovation. Programmet har netop fundet sted i Salzburg, Østrig.

Institutdirektør for DTU Kemi, professor Erling H. Stenby, har hvert år nomineret en særlig talentfuld ph.d.-studerende til Roche Continents. I år lykkedes det Mats Simmermacher er komme igennem nåleøjet.

Igennem en uge har han og 70 andre studerende fra en bred vifte af videnskabelige studieretninger, samt 30 kunststuderende såsom musikere, malere og fotografer, haft rig mulighed for at interagere. Der har været foredrag og workshops og masser af musik.

Inspirerende møde

Roche Continents har udvidet min horisont,” fortæller Mats Simmermacher fra DTU Kemi.

”Som ph.d.-studerende I kvantekemi beskæftiger jeg mig med et meget fascinerende, men også et rimelig snævert forskningsområde,” fortsætter han.

”I Salzburg har jeg mødt studerende fra andre naturvidenskabelige og kunstneriske discipliner, og det har udfordret min sædvanlige måde at opfatte tingene på, hvilket er meget inspirerende.”

Tai Chi og Big Bang

Og man kan godt forstå, at Mats Simmermacher er blevet inspireret i Østrig. Hver morgen kl. 7 startede deltagerne med en Tai Chi session for bagefter at være klar til de mange spændende foredrag. Flere af dem gjorde særligt indtryk på den unge ph.d.-studerende fra DTU Kemi, heriblandt biokemiker Renée Schroeder fra MFPL i Wien.

”Hun talte om både den biologiske og den kulturelle evolution, og påpegede, at vi er den eneste art i verdenshistorien, som er bevidste om de processer og mekanismer, der styrer vores egen biologiske udvikling,” fortæller en begejstret Mats.

Den kendte astrofysiker Ben Moore fra ETH Zürich førte deltagerne gennem universets historie, fra Big Bang til universets "ende" - det er muligt at følge hans fortælling her!

Innovativt gruppearbejde

I forskellige grupper skulle alle Roche-deltagerne udvikle kunstprojekter, som skulle tolke på ”hvad er en milliard”. Astrofysikeren Ben Moore nævnte tallet flere gange i sit foredrag, men sagde også, at han selv faktisk ingen forestilling har om, hvad en milliard er.