Fantastisk lørdag ved Børnenes Universitet på DTU

Institutdirektør, professor
DTU Fysik

Samarbejde med Industriens Fond

Børnenes Universitet 2014 blev afholdt i samarbejde med Industriens Fond. Fonden har støttet Børnenes Universitet med 1,1 mio. kr., der udover arrangementet den 22. november dækker fremstillingen af 100 materialekufferter, der kan lånes af skolerne.

DTU Kemi's Krystalværksted

DTU Kemi var også med på Børnenes Universitet. Ph.d.-studerende Jonas Andersen åbnede Krystalværkstedet for over 40 nysgerrige børn, og sammen med 5 andre kemikere fra DTU Kemi lærte børnene om, hvordan forskellige materialer er lavet, og hvad de kan. Børnene lavede deres helt egne krystaller, kiggede på dem i mikroskoper og byggede modeller af køkkensalt og sukker, og hvad fantasien ellers rakte til.

Børnenes Universitet 2014 blev et brag af en succes. 520 børn legede og eksperimenterede på livet løs på en dag, der stod helt i materialernes tegn.

Af Anne Hansen og Karine Blandel

Lørdag den 22. november afholdt DTU for anden gang Børnenes Universitet. Arrangementet fandt sted i bygning 116, der blandt rummer DTUs største auditorium og lige fra morgenstunden summede der af aktivitet. De 86 frivillige fra DTU havde travlt med at forberede workshops og foredrag, alt i mens forældre og børn forventningsfulde stimlede sammen udenfor. Kl. 8.30 blev dørene åbnet og en dag fuld af naturvidenskab og teknik startede.

DTUs studerende i fuld gang med at registrere børnene. Billede: Lisbeth Holten

Smadrede keramik og avancerede mikroskoper
'Velkommen til Børnenes Universitet! Det her bliver en fantastisk dag, hvor I skal lære om materialernes forunderlige verden!'
Sebastian Kleins stemme gjalder ud over auditoriet, hvor formiddagsholdet på 260 børn sidder bænket. Derefter følger 45 minutters foredrag om materialer, hvor der både bliver smadret keramikskåle, slået på trommer og kigget ind i materialer med avancerede mikroskoper. Klapsalverne bryder spontant løs, da det lykkedes Sebastian Klein at balancere på fire stykker kridt på højkant i et forsøg på at demonstrere kridts store bæreevne.

DTU - Børnenes Universitet
Sebastian Klein balancerer på fire stykker kridt under Grethe Winthers foredrag. Billede: Lisbeth Holten

Undervejs i foredragene får børnene også lov til at fjernstyre et elektronmikroskop placeret i Nanoteket. I fællesskab skal børnene undersøge, hvorfor lotusblade er vandafvisende. Det begejstrede ikke mindst Asad på ni år:
'Og så kunne vi se med det der mikroskop' udbryder han, da han bliver spurgt om det bedste ved dagen.

Sejt at få lov til at eksperimentere
Efter foredrag og en pause følger to timers workshops. Der er tretten forskellige, hvor børnene kan eksperimentere med alverdens materialer. Blandt andet kappes de om at bygge de stærkeste broer, de dyrker krystaller, kører ræs med soldrevne biler, morser med lysledere og undersøger hukommelsesmaterialer, der genvinder deres oprindelige form, fx som en stjerne, når man hælder kogende vand på dem.

'De voksne var rigtigt gode til at forklare, hvad vi skulle' fortæller Asad, der også var rigtigt glad for at få lov til at arbejde med tingene selv. Alle børnene fik desuden små gaver med hjem fra deres workshop som en opfordring til at eksperimentere videre selv derhjemme.

DTU - Børnenes Universitet
Asad blandt madpapir og drikkedunke, som han undersøgte i workshoppen 'Udspioner dit madpapir og din drikkedunk'. Billede: Lisbeth Holt

'Det er rigtigt sejt, så skal man tage det der stykke papir og måle en masse ting derhjemme, fx min mors te og appelsinjuice', forklarer Asad om sin gave, der bla. indeholdt pH-papir til at måle forskellige madvarers surhedsgrad.

DTU på landkortet
'Og så får I et ordentligt los og så håber jeg, I har haft en fantastisk dag!
Dagen slutter med en afskedssalut fra Sebastian Klein og et personligt diplom til hvert barn. Asads ven Michael viser stolt sit diplom frem. Begge drenge fortæller, at de helt klart vil fortælle om Børnenes Universitet til deres venner i skolen og også gerne vil komme igen til næste år.

'Asad og Michael kendte slet ikke DTU før og jeg synes, det er fantastisk at DTU har åbnet dørene og givet min søn mulighed for at se, hvordan der er på universitet' slutter Asads mor, der er kommet for at hente drengene. Og det er lige præcis et af de vigtigste formål med Børnenes Universitet:

'Formålet med Børnenes Universitet er at vække interesse og begejstring for naturvidenskab og teknik og at bringe DTU positivt på landkortet hos børnene og deres forældre. På den måde bliver DTU en relevant mulighed for de af børnene, der senere i livet ønsker en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse", forklarer Jane Hvolbæk Nielsen, institutdirektør på DTU Fysik.

Læs mere om Børnenes Universitet og se billeder fra dagen, film og meget andet på facebook.
Se indslag om Børnenes Universitet i TV2 Lorry.