DTU Kemi - stofbiblioteker

Fremtidens kemi: Effektiv fremstilling af større stofbiblioteker

fredag 24 okt 14

Nye metoder til fremstilling af større stofbiblioteker, der forventes at udvise sygdomsrelevant biologisk aktivitet.

I jagten på fremtidens lægemidler er der brug for at medicin baseres på strukturelt anderledes og måske mere komplekse molekyler end hidtil. På DTU Kemi er fokus rettet på det molekylære design af de stoffer, som screenes og videreudvikles, og som i sidste ende kan vise sig at være nye lægemiddelkandidater.

Postdoc Rico Petersen m.fl. fra DTU Kemi har netop begået en artikel i det anerkendte tyske tidskrift Angewandte Chemie om udvikling af nye metoder til effektiv fremstilling af større stofbiblioteker, som er værdifulde ved fx biologisk screening.

Forskerne beskriver, hvorledes en såkaldt fast-fase synteseplatform, som sikrer et minimum af oprensningsprocesser, er blevet implementeret, og hvordan metoderne kan anvendes til effektiv fremstilling af større stofbiblioteker, med høj strukturel diversitet og molekylær kompleksitet, ud fra nemt tilgængelige og bæredygtige startmaterialer.

”De nye metoder til stereoselektiv syntese af komplekse naturstoflignende molekyler, kan forventes at frembringe kemiske forbindelser, som vil udvise potent sygdomsrelevant biologisk aktivitet,” fortæller Rico Petersen.

Fremtidens kemi er at nytænke måden at lave kemiske stoffer på, så man mere enkelt kan skabe strukturelt komplekse, små molekyler ved kemisk syntese, og som hurtigt kan optimeres til medicinsk brug.  DTU Kemi er godt på vej.

Artiklen – Synthesis of a Natural Product-Like Compound Collection through Oxidative Cleavage and Cyclization of Linear Peptides kan læses her i en online version af Angewandte Chemie.

DTU Kemi - stofbiblioteker - figur