DTU Kemi indvier NMR Center DTU

Jens Øllgaard Duus

Erling Halfdan Stenby
Institutdirektør, Professor
Nu er NMR Center DTU officelt åbent -  DTU's nye center for Nuclear Magnetic Resonance (NMR) til avanceret udforskning af molekyler. Tre store NMR-spektrometre har fået egen bolig på DTU Kemi i bygning 212. Og den begivenhed tiltrak forskere, studerende, samarbejdspartnere m.fl fra NMR-miljøet i ind- og udland fra både academia og industrien til DTU Kemi, hvor indvielsen blev fejret med både et videnskabeligt symposium og reception.

Forskere, studerende, samarbejdspartnere m.fl fra NMR-miljøet i ind- og udland fra både academia og industrien var samlet til indvielsen af det nye NMR Center DTU.

Leder af NMR Center DTU, lektor Charlotte H. Gotfredsen, DTU Kemi, indledte dagens videnskabelige symposium, hvor førende NMR-forskere var sat stævne:

Det blev til en spændende og imponerende præsentation af R. Thomas Williamson, Director NMR Lead at Merck, New Jersey, USA  (#MSDBewell) med forelæsningen Unequivocal Definition of Small Molecule Structure Without a Crystal

Herefter fulgte Professor Thomas Peters, Department of Chemistry, University of Lübeck: NMR Experiments into Sweet Binding

Firmaet Bruker har leveret og installeret de store NMR-magneter på DTU Kemi. Rainer Kümmerle, PhD, Managing Director Bruker Biospin AG, Fällanden kom fra Schweiz og talte om Pushing the limits for NMR in small molecules to biological applications with state-of-the-art CryoProbe technology at high magnetic fields

DTU Chemistry - NMR Inauguration 2016 - foto: Anne FrejbergDTU Chemistry - NMR Inauguration 2016 - foto: Anne Frejberg

I foyeren i bygning 208 på DTU stimlede alle gæsterne sammen efter dagens videnskabelig symposium til receptionen for indvielsen af NMR Center DTU.

Institutdirektør for DTU Kemi, professor Erling H. Stenby bød velkommen. NMR Center DTU hører til på DTU Kemi, og med denne nye infrastruktur kan DTU Kemi nu bringe NMR forskningen på DTU helt i front. NMR spektroskopi er en af de mest centrale teknikker i forhold til studiet af organiske molekyler, og er derfor blevet valgt til at være en strategisk satsning på DTU af både universitetets bestyrelse, samt øvrige, deltagende institutter.

”NMR spektroskopi har altid stået stærkt på DTU Kemi. Vi er nu nået til et punkt, hvor vi kan bidrage væsentligt til udviklingen i kemi og bioteknologi på DTU,” sagde Centerleder Charlotte H. Gotfredsen, DTU Kemi.

"NMR Center DTU kommer til at fungere både som en infrastruktur, men også som en 'hub of knowledge' med udstyr til avanceret forskning og brug af NMR spektroskopi i mange projekter, både på DTU og i samarbejde med andre universiteter, samt virksomheder," fortalte Charlotte H. Gotfredsen bl.a. i sin tale.

DTU Chemistry - NMR Inauguration 2016 - foto: Anne Frejberg

De officielle talere- og bidragydere stod skulder ved skulder til den store åbning af NMR Center DTU:

Institutdirektør Erling Stenby, DTU Kemi - Professor, sektionsleder Jens Ø. Duus, DTU Kemi - Forskningsdirektør Birgitte Skadhauge, Carlsberg Group - Forskningsdekan Katrine Krogh Andersen, DTU -

Centerleder, lektor Charlotte Held Gotfredsen, DTU Kemi - Direktør Lars Hansen, Villum Fonden

DTU Chemistry - NMR Inauguration 2016 - foto: Anne Frejberg

Det er her, det sker! For godt to år siden bevilgede Villum Fonden 16 mio. kr. til en ny generation af NMR-spektrometre på DTU Kemi. Læs mere om bevillingen her. To nye instrumenter sammen med et eksisterende, som tidligere blev doneret af Carlsberg, har nu fået egen bolig på DTU Kemi i bygning 212. NMR Center DTU er nu åben www.nmr.dtu.dk